Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Re: Patti rinnassa -fibroadenooma??

Voisiko kyse olla samasta kuin minulla, eli minullakin siellä tuntui monta, osa aika kookkaitakin,kyhmyjä tai patteja. Minulle sanottiin, että ovat mastopatiaa ja vain yksi kyhmy (jossa 3 yhteenkasvanutta kasvainta) oli poistettava. En ole ihan varma onko kyse samasta asiasta, mutta käsittäkseni mastopatia on rintojen kyhmyisyyttä samoin kuin fibroottinen rakenne. Mutta olen siis ihan maallikko, en lääkäri.

Myös minulla on aina olleet erittäin tiiviit ja kyhmyiset rinnat. Olinkin aika yllättynyt kun sen leikatun patin niin hyvin tunnistin. Minulta on leikattu fibroadenoma molemmista rinnoista, eka 25-vuotiaana oikeasta rinnasta ja nyt siis kaksi vkoa sitten vasemmasta. Olen nyt 43v. Kummallakaan kerralla mammossa ei ole näkynyt mitään, mutta ultrassa on näkynyt. Tässä välissä (25-43 v.) olen käynyt säännöllisesti tarkastuksessa, joskus mammossa mutta useammin ultrassa, joka toimii minulla paremmin ja siinä säästyy sädeannokselta.

On tunnettu asia, että kiinteät ja tiiviit rinnat ovat vaikeat tutkia ja niissä on jonkinlaista kyhmyisyyttä ihan itsessään. Minullakin on tiiviit ja kiinteät "tissit kuin teinitytöllä", vaikka olen imettänytkin 2 lasta yhteensä 3,5 vuotta.

En osaa sinua neuvoa sen paremmin, mutta jaan tuntemuksesi siltä osin, että kyllä nämä painavat mieltä. Itse sain tänään lopullisen vastauksen, eli poistettu muutos oli fibroadenoma ja kaikki saatiin poistettua!!

Aion käydä jatkossakin säännöllisesti tutkituttamassa rintani. On hyvä kuitenkin muistaa, että sinänsä mastopatia, fibroottisuus tai fibroadenomat eivät lisää syöpäriskiä, mutta tekevät sen havaitsemisen vaikeammaksi joskus.
Kirsikka68 | 13.4.2012 klo 18:59:23