Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Re: Patti rinnassa -fibroadenooma??

Huomasin viime vkolla rinnassani kovan muhkuran. Se on liikkuva eli irti alustastaan ja kipeä. Kävin heti lääkärillä ja sain lähetteen ja kävinkin jo tällä vkolla mammografiassa ja ultraäänitutkimuksessa.

Minulta on leikattu fibroadenooma toisesta rinnasta 25-vuotiaana, nyt olen 43 v. Rinnat ovat erittäin tiivistä kudosta ja tuo ominaisuus tekee niiden tutkimisesta omin käsin lähes mahdotonta. Olen käynyt tuolta nuoresta iästä lähtien lääkärin tutkimuksessa (mammografia ja/tai ultraääni) säännöllisesti.

En muista, milloin viimeksi tutkin itse, ehkä pari kuukautta sitten ja silloin en huomannut mitään. Viime vkolla rintaan tuikki ja pisti ja muhkura tuntui heti selvästi käteen.

Mammografiassa patti ei näkynyt lainkaan (näin olin myös silloin nuorena), mutta ultrassa näkyi kolme kasvainta yhteen kasvaneena. Lääkäri oli heti sitä mieltä, että on fibro, sangen harvinainen vain kun on monta yhdessä. Sanoi, että pitää kuitenkin tutkia kunnolla, koska ei ultra ole 100 % varmuus ja todennäköisesti pitää joka tapauksessa leikata pois. Sain lähetteen paikalliseen sairaalaan ja siellä tutkitaan ilmeisesti ekana paksuneulanäytteellä.

Rauhallisin mielin ylipäätään odottelen, en osaa ruveta pahinta pelkäämään, vaikka täyttä varmuutta ei olekaan. Mutta taas välillä paniikki meinaa iskeä. Sairaalasta soitettiin jo minulle ensi viikoksi aikaa noihin tutkimuksiin. Hienoa, että kaikki toimii näin äkkiä. Toisaalta vähän rupesin pelkääämään, että olikohan se lääkärin lausunto kuitenkin pahanlaatuisuuden kannalla, kun näin äkkiä toimivat...

Sekavin mielin siis täällä päin.
Kirsikka68 | 16.2.2012 klo 20:10:21