Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Re: Patti rinnassa -fibroadenooma??

Hei!

Minä olen pian 26-vuotias 9,5kk ikäisen tytön äiti. Huomasin oman pattini ollessani synnytyksen jälkeen sairaalassa, jossa kuitenkin luulin, että kyse olisi ollut jostain normaalista tukoksesta imetyksen takia. Patti ei kuitenkaan lähtenyt minnekään ja puoli vuotta sitten otin ajan suoraan yksityiselle. Pyysin saada ajan sellaiselle lääkärille "joka tietää tai on ollut syöpäpattien kanssa tekemisissä". Pääsin plastiikkakirurgin juttusille, joka tutki rinnat ja totesi että oma liikkuva, selvärajainen n. peukalonpäänkokoinen pattini oli hänen mielestään klassinen fibroadenooma, yleinen ikäisilläni naisilla, eikä siten tarvitsisi lisätutkimuksia, kun oli hänen mielestään niin selvä tapaus. Hän kuitenkin ehdotti, että hakeutuisin ultraäänitutkimukseen oman mielenrauhani vuoksi. Hänen mielestään juttu oli niin selvä ettei neulakammoni vuoksi tuota neulanäytettäkään tarvittaisi.
Sain ajan viikon päähän ja käytyäni tutkimuksessa oli tämäkin lääkäri sitä mieltä, että kyseessä on fibroadenooma. Neulanäytettä ei otettu, mutta lääkäri suositteli kontrollikäyntiä puolen vuoden päähän, jolloin tilannetta katsottaisiin uudestaan ja otettaisiin se naulanäyte jos näyttää että sille on tarvista tai jos haluan 100% varmuuden asiasta.

Olen tämän viimeiset puoli vuotta ollut ihan paniikissa, lukenut juttuja täältä netistä jne ja pelkään aivan valtavasti etten pääse olemaan äiti tyttärelleni vaan minulla on syöpä, kuolen ja tyttö saa varttua ilman äitiä. Olen jopa sanonut miehelle, että jos tämä on syöpää, haluan videokameran, jolla voi kuvata videota itsestäni että tytöllä olisi minusta edes joku muisto. Hupsua, tiedetään, mutta kun pelottaa niin minkäs sitä itselleen mahtaa...

En ole kyennyt nauttimaan kunnolla äitiydestäni vaikka minulla on aivan superihana ja positiivinen lapsi, joka on ollut jo syntymästä asti tosi tyytyväinen ja helppo hoitaa.

Sain viime viikolla otettua ajan 15.päiväksi ja sovittua tytölle hoitajan tutkimuksen ajaksi, sillä haluan mieheni mukaan.
Neulakammo minulla on ollut aivan pienestä lähtien. Joudun paniikkiin edes neulan näkemisestä, voin laittaa vastaan tai pyörtyä. Tiedän että kammo on ihan turha ja jotkut pitävät sitä ihan naurettavana mutta en voi itselleni mitään.
Ottaessani aikaa kerroin pelostani jakyselin josko minulle voitaisiin antaa puudutuksen lisäksi rauhoittavaa, sillä en haluaisi lääkärireissusta huonoa kokemusta muiden lääkärireissujen joukkoon. Keskustelin pitkään röntgenhoitajan kanssa ja sain "luvan" että saan rauhoittavaa "jos tutkimuksen perusteella tullaan siihen johtopäätökseen, että neulanäyte otetaan". tapaukseni perusteella otettaisiin varmaankin hänen mukaansa paksuneulanäyte, mahdollisesti myös mammografia.

Mietin ptäisikö minun vaatia neulanäytettä, sillä haluaisin kumminkin varmuuden asiasta, että pääsisin olemaan se äiti, jonka tyttäreni ansaitsee? Klinikka ei antanut itsestään kovin hyvää kuvaa ja vähän arveluttaa mennä sinne, sillä koin että minua ja pelkoani piikkejä kohtaan vähäteltiin, sillä varatessani aikaa, hoitaja laski puhelimen hetkeksi alas ja kuulin parin hoitajan keskustelun, jossa kuulin olevani "hankala tapaus" : ( Ehkä olenkin, mutta minä en pelolleni mitään voi.

Shani | 22.4.2013 klo 12:21:28