Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: Munuaissyöpä, osa 2.

Terve,

minä olen saanut säteilytystä selkänikamissani oleviin pesäkkeisiin. Pesäkkeet olivat kivuttomia ennen säteilytysty. Mistään kivunhoidosta ei siis kohdallani ollut kysymys.Puhuin asiasta lääkärini kanssa ja hän oli sitä mieltä, että vaikka säteilytys ei ole perinteisesti ollut kovinkaan tehokas hoitokeino munuaissyöpään, niin uusien lääkeiden kanssa säteilytyksestä ei ole kauheasti kokemusta. Pitää muistaa että tilastot perustuvat suurelta osin historiaan ja aikaan ennen uusia lääkkeitä. Taitaa olla niin, että iso osa tutkimuksesta on keskittynyt siihen, miten säteilytys tehoaa varsinaiseen munuaisessa olevaan kasvaimeen, jota ehkä kokonsa takia ei ole pystytty leikkaamaan. Käsittääkseni munuaisessa olevan kasvaimen säteilytystä ei ole pystytty tekemään kovinkaan suurella annoksella, koska munuaisen alueen muut ja herkät pyhmytkudokset saavat säteilystä ison osan.
Lääkärini kertoi myös, että hänellä oli aikoinaan potilas, jolle oli tullut pesäke muistaakseni nenän pinnalle. Tämä pystyttiin hoitamaan säteilyttämällä. Taisi olla helppo paikka osua, saatiin suuri annos yhteen paikkaaan ja muut kudokset eivät tainneet olla vaarassa.
Käsittääkseni ainakin Kuopion yliopistollisessa sairaalassa on Cyber-knife laite tai vastaava tarkkuusäiteilytyslaite. Itse kysyin mahdollisuutta päästä sinne hoitoon mutta silloin ainakaan lääkärini ei katsonut sitä tarpeelliseksi.

Minä itse uskon, että mikä tahansa elävä solu, oli se sitten normaali tai syöpäsolu, saadaan tapettua kun siihen saadaan kohdistettua riittävä määrä säteilyä. Terveiden solujen vaurioituminen pistää vaan rajansa annoksen koolle. Ja mitä tarkempi tykki, sitä suurempaa annosta voidaan käyttää ja sitä vähemmän tulee sivuvaurioita.

T Jysky
Jysky | 19.3.2014 klo 10:58:36