Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Yllättäen puolisollani pahanlaatuinen syöpä

Kävimme tänään syöpäklinikalla oireenmukaisen hoidon yksikössä tutkimuksissa. Nuori ja tehokas naislääkäri halusi ottaa tt kuvat keuhkoista ja maksasta, koska epäili, että keuhkoissa olisi nestettä, jonka poistamalla hengenahdistus helpottuisi. Tilanne oli kuitenkin pahempi, kuin olisi odotettu.

Keuhkoissa ei ollut nestettä, vaan ahdistus johtuu siitä, että lääkityksen lopettamisen jälkeen syöpä on levinnyt erittäin agressiivisesti ja aiheuttaa sen, että maksa kasvaimineen täyttää koko vatsaontelon ja painaa oikean puolen palleaa ja keuhkoa ja se aiheuttaa hengenahdistuksen tunteen.

Uutiset olivat niitä, joita olin pelännyt, mutta toivonut, että tilanne ei olisi ihan niin huono, vaikka silmämääräisesti asia oli selvinnyt minulle jo jokin aika sitten. Kuntohan on viimeisen viikon kuluessa romahtanut. Lääkäri arvoi elinaikaennusteeksi muutamista päivistä viikkoon ja jos oikein hyvä onni on jopa kahteen. Arvio perustuu tilanteen nopeaan huonontumiseen, joka tuskin enää tässä vaiheessa tasaantuu tai pysähtyy.

On kummallista, että vaikka periaatteessa asian tietääkin, niin se, että saa siitä virallisen tiedon tekee asiasta todellisen. Olen tämän päivän ollut jotenkin lamaantunut ja ilmeisesti jonkinlaisessa sokkitilassa. En oikein tiedä mitä ajatella...

Kysyit apuvälineistä. Toissapäivänä saimme wc-pytyn korokkeen ja kahvan vessaan ja eilen tuli sairaalasänky, joka onneksi ulkonäöltään on enemmän tavallisen sängyn, kuin sairaalasängyn näköinen. Kaikki säädöt siinä kuitenkin on sähköisesti. Siitä on paljon helpompi auttaa ylös, kuin tavallisesta matalasta sängystä, jollainen meillä on. Aikaisemmin olimme hakeneet pyörätuolin ja suihkutuolin.Nyt tuli mukaan kuvioihin myös vahva opiaattipohjainen lääke, jonka tarkoitus on helpottaa hengenahdistuksen tunnetta.

Minulla on sellainen olo, että jaksan varmaan jotenkin tämän ajan, kun voin hoitaa miestäni. Eniten pelottaa se, että kun kaikki on hautajaisineen ohi, niin sitten tulee romahdus. Onneksi on olemassa ihmisiä, jotka ovat luvanneet olla tarvittaessa tukena ja ovat osoittaneet sen myös jo käytännössä. Lisäksi on ammattiapu, jota olen myös käyttänyt. Vaikka se, että käy keskustelemassa ongelmista jonkun kanssa, ei autakaan itse sairauteen, niin siitä saa kuitenkin lisää vahvuutta jaksaa.

Nyt on tavoitteena hoitaa mies mahdollisimman mukavasti ja lempeästi viimeiselle matkalle ja sen jälkeen koittaa jatkaa elämää. Helppoa se ei varmasti tule olemaan.

Jaksamista ja tsemppiä teillekin. Hienoa, että olet saanut apua ystävistä ja sukulaisista. Kannattaa käyttää mahdollisimman paljon hyväksi, jotta itse jaksat. Meillä kaikilla on kuitenkin olemassa rajat siihen kuinka paljon jaksamme. Muista olla myös kohtuullinen itseäsi kohtaan, äläkä vaadi liikoja. On asioita, joiden kohdalla voi miettiä, onko tämä ihan välttämätönä tehdä juuri nyt. Välillä on huono omatunto, kun ei koti ole ihan tiptop, mutta yritän laittaa asiat tärkeysjärjestykseen ja muistaa, että oman rakkaan hyvinvointi menee kaiken muun edelle.

Kerro kuulumisianne, jos vaan jaksat.

Ajattelen teitä.

T: Marjuli
marjuli | 7.6.2013 klo 22:30:52