Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Yllättäen puolisollani pahanlaatuinen syöpä

Hei Marjuli

Toivon sinulle oikein paljon voimia ja jaksamista miehesi rinnalla. Rakkaan taistelun vierestä seuraaminen ja kun ei voi oikein missään auttaa, on tuskallista. Sitä tekee kaikkensa, että toisella ois edes jotenkin parempi olla.

Mieheni hävisi taistelun vuosi sitten huhtikuussa ja vaikka surutyötä olenkin tehnyt koko hänen sairautensa ajan, niin koin uuden tuskaisen ajan uudesta vuodesta lähtien ja se paheni kunnes vuosipäivä meni ohi.

Mä kävin alkuaikoina, kun mies oli viel ns voimissaan, metsässä kävelyllä jne ja päästelin siellä pahimmat höyryt ulos - lähinnä suojelin lapsia, enkä miestä..hänelle olin sanonut, että kaikki asiat voimme jutella, mutten voi luvata ettenkö samalla itkisi.
Teetkö käsitöitä? Mulle se oli paras stressinhoitokeino - olin koko ajan läsnä, mutta pystyin hallitsemaan stressiäni sukkien kutomisella. Kun mieheni tila alkoi huonontua, siirryin haastavampaan tekeleeseen.

Syöpäneuvonta-aseman nainen otti olkapäästä kiinni mulle sanoi saattohoidon alettua, että "kyllä sun pitää päästää tunteet välillä ulos"...lähes riuhtaisin itseni siitä tilanteesta irti ja sanoin vain että juujuu..
Mieheni kuoleman jälkeen sanoin hänelle, että kyllä, mieheni ollessa sairaalassa olen itkenyt etukäteen paljon. olin päättänyt, että kun hän tulee kotiin, niin silloin suuntaan kaiken energian hänen auttamiseensa jne - ei ole aikaa eikä voimia romahtaa vaan itkut itketään sitten kun sen aika on - siinä kunnossa en voi miestäni auttaa.

Mieheni kuoli saattohoidossa kotona ja se oli kyllä paras ratkaisu meille. Mitään kauhukokemuksia ei onneksemme jouduttu kokemaan vaan hänen kuolemansa oli rauhallinen.
Olin kyllä varautunut moneen asiaan, joista kerrottiin. Valitettavasti sairaalasta en saanut selkeitä ohjeita ja tietoja, mitä saattohoito tarkoittaa ja miten pitää toimia, kun elämä päättyy. Onnekseni hyvä ystäväni oli paikalla ja hänen avullaan kaikki sujui kauniisti.
voimaton vai voimaa on | 16.5.2013 klo 09:16:30