Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Elämä syövän jälkeen

Re: paksusuolen syöpä

Tervehdys taas ystävät ja kohtalotoverit.
Tässä mennään syöpäpotilaana kohti toista kesää leikkauksen ja hoitojen jälkeen. Olen saanut terveyskeskuslääkärin kanssa sovittua seuraavat seurannat:
1. PVK ja CEA 6kk:n välein lisättynä kliinisellä kontrollilla. Eli suomeksi
perusverikoe ja syöpämerkkiaine, joka ei aikaisemminkaan ollut koholla.
Hyvää on se, että veriarvoja seurataan ja ennenkaikkea se, että kliininen kontrolli tarkoittaa lääkärin henkilökohtaista tapaamista.
2. Sigmoideoskopia (suolen tähystys) sekä ylävatsan ultraääni kerran vuodessa.
Omalta osaltana koen, että seuranta on riittävä. Kuntoilen edelleen säännöllisesti altaassa ( 1 500m 34 min.), ja olen edelleen työelämässä.
Keväällä kävin COLORES-yhdistyksen järjestämän tukihenkilökoulutuksen, jossa ainakin itse sain hyvää tukea syöpäni kanssa elämiseen.
Tässä vaiheessa mitataankin sitten 'henkistä kanttia', sillä korkean uusiutumisriskin kanssa eläminen on jatkuva seuralaiseni. Yritän kuitenkin elää jokaista päivää parhaalla mahdollisella tavalla, turha pilata päiväänsä hedelmättömillä pohdiskeluilla.
Toivotan parasta mahdollista kesää kaikille lähimmäisille.
Tulen jatkamaan tarinaani palstalla taas syksyn koittaessa, jos luoja suo.
kotisatama
kotisatama | 10.5.2009 klo 20:04:32