Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Syöpä ja elämänkatsomus

Re: Taistele vai sopeudu?

Koen taisteluhenkisen tsemppauksen jossain määrin samalla tavoin kuin sinä. Toisaalta en ole osannut loukkaantua "vääränlaisista" osaonotoista yhtä paljon kuin sinä. En usko, että kukaan ilkeyttään haluaa herättää minussa syyllisyyttä tai muutenkaan johtaa ajatuksiani sivupoluille. Pidän ymmärrettävänä, että terve ihminen ei aina osaa löytää juuri oikeita sanoja tai edes juuri oikeaa näkökulmaa siihen tilanteeseen, joka on suistanut minun elämäni raiteiltaan.

Vaikuttaneeko asiaan se, että minä itse en ole syöpäpotilas vaan syöpäpotilaan aviomies. Kuinka tahansa, minusta ei kannata niinkään hakea suruuni osanottavien reaktioista virheitä kuin ottaa osanotto vastaan. Virheineenkin.

Vaikka näin sanon, olen siis kokenut itse asian samoin kuin sinä: taistelutoivotusten sijasta minäkin olen pitänyt kaikkein ymmärtävämpinä niitä lähimmäisiäni, jotka ovat toivottaneet ennen kaikkea voimia sopeutua tilanteeseen.

Mutta kivenheittäjäksi väärin reagoivia kanssaihmisiä vastaan en siis oikein osaa alkaa.
Sanaton | 22.1.2008 klo 01:32:12