Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Nuoret syöpäpotilaat

Re: silmämelanooma

Lääkärillä oli ajatuksena sanelussaan varmasti se, että tuo neste verkkokalvon alla aiheuttaa sinulle sillä hetkellä siis vielä suuremman näköhaittan kuin pelkkä kasvain tai sen arpi sädetyksen jälkeen. Ei hän vähättele mitään. Toisaalta ihan se ja sama mikä näköhäiriöt aiheuttaa, kun näkö on pa*ka niin se on pa*ka. Ja kaiken tuon taustalla on kuitenkin se syöpä. Sehän ne nesteetkin sinne verkkokalvon alle on aiheuttanut verkkokalvoa irrottaen kuten tyypillistä on. Kuuluu samaan kauppaan niin sanotusti.

Tietysti kasvaimen aikana, sen sädetyksen aikana ja joku aika sen jälkeen ei sitä verkkokalvon alaista nestettä ja verkkokalvon irtaumaa päästä hoitamaan kuten normisti hoidettaisiin. Mutta nyt kun tuumorisi on kai jo kutistunut/kutistumaan päin voitaisiko sitä alkaa hoitaa aktiivisemmin? Oletko kysellyt? Vai onko jo liikaa viivettä hoitotuloksia ajatellen? Vai onko syöpä vasta-aihe? Vai pidetäänkö syöpäsilmiä sitten toivottomina, ei satsata hoitoon kun oletetaan että sädetys kuitenkin hiivuttaa näön 2-3- vuodessa...? Kunhan ihmettelen...

Itse olen tässä mietiskellyt jälkikäteen omia hoitojani silloin kun oli pahat nestekertymät verkkokalvon alla ja hoidolla oli lääkärin mukaan kiire. Neste kertyi makulasta lähtöisin eli se tarkan näön alue on kriittisin näkemisen kannalta. Viivat ensin vääristyivät, sitten näkökentän keskellä alkoi nopeasti iso musta aukko suureta. Silloin ensin kokeiltiin nesteenpoistolääkkeitä, joista ei ollut miträän hyötyä, vain sivuvaikutuksia. Sitten suun kautta kortisonia isolla annoksella puolisen vuotta joka onnekseni sitten hitaasti alkoi poistaa nestettä. Mutta siitä lääkkeestä seurasi sitten hiukan muuta harmia. Nyt myöhemmin olen tosiaan lukenut, että vastaavissa tapauksissa potilaita hoidetaan Avastinilla tai vastaavilla (injektio silmään). Miksikähän sitä ei ole tarjottu, edes keskusteltu? Onko sulle koskaan mainittu moisesta? Voisikohan siitä olla silmäsyöpäpotilaille apua nesteturvotuksissa ja vielä jopa syöpää ajatellen kun se hillitsee uudisverisuonten muodostusta ja näin jarruttaa syövän voimaantumista ja näin myös sädetyksen jälkeinen uudisverisuonten kasvu jarruuntuisi. Niistä ei ole hyötyä, ja ne helposti falskaa ja tihkuttaa sinne verkkokalvon alle. Mulla on aikaa seuraavaan kontrolliin aika pitkästi, mutta pitää katsoa jos kirjoittelen ja kyselen klinikalta tässä ennen.

Löysin mielenkiintoisen linkin johon aion perehtyä seuraavaksi.
http://www.ebm-guidelines.com/dtk/tab/avaa?p_artikkeli=tab00219

Välillä nämä menee korvien väliin kuten mikä tahansa sairaus ja fyysinen vajaus. Mutta huonomminkin voisi olla. Ja nyt tarkoitan mm. niitä metastaaseja. Vielä niistä vapaa ja siksi kiitollinen. Mutta aina mahtuu sekaan huonojakin päiviä. Koitetaan jaksaa päivä kerrallaan ja otetaan vastaan ilot ja surut.





tiltu | 13.4.2010 klo 18:06:06