Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: "Tuore" rintasyöpä ja neuvoa kyselen

Hei,

olen lähes samassa vaiheessa kuin sinä. Viime viikolla oli ensimmäinen solunsalpaajahoito. Niitä tulee 6 kertaa, 1 vielä ennen joulua. Myöhemmin sädehoito sekä lisäksi hormonihoitoja 10 vuotta. Leikkauksessa otettiin molemmat kainaloimusolmukkeet ja toinen rinta kokonaan pois, toiseen tehtiin säästöleikkaus.

Itse sain sairaalassa leikkauksen yhteydessä tietää, että minun on mahdollista saada peruukki ilman omaa kustannusta. Syöpäklinikan lääkäriltä sain siellä ensimmäisellä käynnillä ollessani maksusitoumuksen kahteen peruukkiliikkeeseen: Kampaamo Jaana Kankkunen (Kuopion kähärätarvike Ky) Ruusulankatu 18 Helsinki ja Veijo Kinnunen Oy, Pohjoinen Rautatienkatu 19 Helsinki. Viime mainitulla on Espoossa toinen liike, joka on samalla yrityksen varasto (Kartanonherrantie 2 ; Kehä III:lta Juvanmalmin liittymästä Niipperin suuntaan n 150m). peruukki.net ** Ylläpito poistanut aktiivisen linkin ** voi käydä katsomassa Veijo Kinnusen mallistoja ja sivustolta löytyy tietoa erilaisista peruukkimateriaaleista. kaherrystarvike.fi ** Ylläpito poistanut aktiivisen linkin ** on Jaana Kinnusen malleja. Molemmilla peruukkiliikkeillä on yrityksiä muuallakin Suomessa. Koska asun HUSin alueella, HUS on kilpailuttanut liikkeet alueellaan ja päätynyt näihin kahteen.

Peruukkien sovitukseen pitää varata aika. Kannattaa tehdä se heti kun mahdollista ja ottaa oman sairaanhoitopiirin maksusitoumus sovitukseen mukaan. Itse olen menossa ensi viikolla. Nettikuvien perusteella peruukit ovat yllättävän luonnollisen näköisiä. Eräs ystäväni oli reilu vuosi sitten samassa tilanteessa ja hän ainakin oli löytänyt yllättävän luonnollisen ja nuorekkaan näköisen mallin.

Toivottavasti tästä oli apua sinulle. Ihmettelen kyllä, että sairaanhoitaja oli sinua neuvonut tavallisen kampaajan puoleen kääntymään.

Itselläni on samankaltainen "strategia" kuin sinulla: keskityn vain yhteen vaiheeseen kerrallaan ja onnittelen itseäni edellisen vaiheen päättymisestä. Tällä hetkellä onnittelen itseäni, että eka hoito on ohi ja olen toipumassa siitä. Seuraava etappi on peruukin valinta ja toinen hoito juuri ennen joulua. Muun ajan keskityn itseni hyvinvoinnin ajattelemiseen ja sen toteuttamiseen olon sallimissa puitteissa.

Lämpimin ajatuksin sinua kohtaan, tuntematon "sisar".
Marjoan | 6.12.2013 klo 00:15:46