Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Syöpä ja elämänkatsomus

Re: Jumala parantaa

Minusta usko kuuluu jokaisen ihmisen elämään, ja uskonkokemukset ovat jokaisella syvästi henkilökohtaisia. Minulle usko on tie, joka avaa eteeni erilaisia maisemia, ja välillä nämä maisemat vievät syvälle sisimpääni ja välillä taas muiden ihmisten pariin. Jollekin toiselle usko on oivallus tai tai tunnekylläinen elämys, jossa tämä usko vuodatetaan ihmiseen kuin ulkoa annettuna lahjana.

Esimerkiksi sairastuminen on tila, joka tekee tämän äärikokemuksen mahdolliseksi, ja niinpä jotkut tuntevat parantuneensa nimenomaan uskonsa ansiosta ja ikäänkuin Jumalan valittuina. Toisaalta, kuolemakin on Jumalan armoteko, ja tämä kokemus välittyi minulle voimakkaasti esim. appiukkoni sairaudessa: hänen ei tarvinnut kärsiä pitkään, vaikka sekin kieltämättä koetteli uskoa.

En sen suuremmin ota kantaa Syövästä parantuneen toimintaan, hänhän todistaa omasta uskostaan, eikä se minua sen suuremmin loukkaa. Ainoastaan olin huolestunut siitä, että jos joku syvässä hädässään lukee hänen viestejään, hän saattaa jopa kieltäytyä hoidoista, jotka olisivat rukouksien lisäksi tuikitarpeellisia.

T. Karhutar
Karhutar | 17.1.2008 klo 09:05:08