Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Nuoret syöpäpotilaat

Melanooma

Olen 20-vuotias AMK-tason opiskelija, ja 18.11 sain tietää sairastavani melanoomaa. Muutamaa kuukautta aiemmin otettu biopsia kertoi sen olevan tavallinen siniluomi, mutta nyt luomenpoisto leikkauksen jälkeen patologi totesi sen olevan melanooma. Paksuudeltaan se oli yli 8mm, ja samana päivänä oli kaulan alueen ultraääni (jo toinen), ja kahdesta patista otettiin samalla ohutneulanäyte.

Tämän viikon keskiviikkona 25.11 oli vartalon tietokonekuvaus, ja lääkäri lupasi soitella jos siinä näkyy jotain (ei ole vielä soittanut, toiv. on vain hyviä uutisia.) Keskiviikkona kuulin myös ohutneulanäytteiden tulokset, niissä oli melanoomasoluja.

2.12 minulla on pään ja kaulan alueen magneettikuvaus. 3.12 on kaulan oikean puolen imusolmukkeiden poisto ja samalla operoidaan korvasylkirauhasta, sillä sekin sisältää melanoomasoluja.

Tätäkin asiaa on jo pitkään hoidettu, terv.keskuksen sairaanhoitaja ei laittanut minua eteenpäin lääkärille koska oli kesäaika, yksityinen lkr oli kesälomalla ja myöhemmin totesi ettei pysty tätä leikkausta sittenkään hoitamaan yms.

Minkälaista hoitoa olette leikkaushoidon lisäksi saaneet melanoomaan, ja muutenkin olisi kiva kuulla selviytysmistarinoita ja kokemuksia. Satunnaiset tilastot eivät ainakaan minun kohdalleni kovin hyvää lupaa, enkä internetin syövereistäkään ole löytänyt kokemuksia näin paksusta melanoomasta.

Jotenkin sitä yrittää jaksaa ajatella positiivisesti, mutta takaraivossa jyskyttävät synkät tilastot ja ennusteet. Tukijoukkoja täältä löytyy onneksi vaikka kuinka, mutta jotenkin koen kuitenkin olevani tämän asian kanssa yksin.
Saa siis nähdä, miten käy.
pikku-hanna | 28.11.2009 klo 13:01:48