Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lapsellani on syöpä

Re: Teratoomasta

Hei!
En ole aikaisemmin osannut etsiä teratoma-aiheisia kirjoituksia täältä. Laitoin viestiä kaksplus-palstalle, ja joku vinkkasi tätä palstaa.

Minullakin on pieni teratooma-tyttö, nyt ikää 8kk. Meidän tarina on erilainen, mutta samasta kasvaimesta on kyse.

Raskausviikolla 23 huomattiin sikiöllä kasvain kaulalla. Edelliset ultrat olivat täysin normaalit, kävin ylimäär.ultrassa etuistukan takia. Raskausaika oli minulle raskas; kuljin kontrollista kontrolliin, eikä vauvan selviämisestä/kunnosta osattu luvata mitään. Suunnitelmana suunniteltu sektio, jonka jälkeen vauvan leikkaus taysissa. matkaan tuli sen verran mutkia, että aino päätti syntyä jo rv,34+5.

Aino leikattiin vuorokauden iässä. Kasvain oli suuri 330g, mutta onneksemme hyvänlaatuinen.Heti selvisi, että kysymyksessä on teratoma. Me olimme alkuun "suojaavassa shokissa". Olimme varautuneet, että vauva ei synny elävänä tai hän ei kestä leikkausta. Eli meille jokainen askel oli sinänsä voitto. Aino alkoi toipumaan nopealla vauhdilla, ja kolmen viikon päästä saimme kotiin 2,5 kiloisen pikkuneitin.Ns.keskosuudesta ei ollut mitään ongelmia. Lisäksi ainolta puuttuu toinen munuainen.

Käymme noin 1-1,5 kk välein verikontrolleissa ja 3kk välein magneettikuvissa. Tähän saakka tulokset ovat olleet puhtaat.

Aino on kasvanut ja kehittynyt normaalisti. Muistona ovat kuoppa ja arvet oikealla puolella kaulalla.

Olen tullut samaan tulokseen kuin sinä, että tietoa teratomasta on vaikea saada. Itse olen sairaalan kautta puhunut kahden äidin kanssa, joiden lapsilla ollut teratoma-kasvain. Toisella kaulalla ja toisella pepussa. Uskomus on ilmeisesti se, että teratoma olisi "pieleen mennyt" kaksosen alku.Alkuvaiheessa tämä kiinnittyy joko päähän tai peräpäähän alkiossa. Tämä on yhden lääkärin selitys minulle. Omalla kohdallani selitys olisi looginen, sillä äitini on kaksonen, ja minulla oli vk 12 selittämätön kova muutaman vuorokauden vuoto.Lueskelin joitakin ulkomaalaisia sivustoja, ja samanlaista tietoa sielläkin oli.

Kuten sanoin, tarinamme ovat niin erilaiset, että varmasti tuo "pelossa eläminen" on erilaista. Itse koemme (perheeseen kuuluu minä, isä, isosisko 7v ja isoveli 5v.)kiitollisuutta ja lähinnä ihmeenä sen, että meidän aino on tässä nauravana ja energisenä tyttönä, kun se alku näytti niin musertavan pahalta.Sinulla varmasti toisinpäin, kun lapsi on aluksi ollut terve.Kyllä meitäkin jännittää aina kontrollin alla, mutta tuo rankka raskausaaika ja ymmärrys siitä, että itse ei asioihin voi vaikuttaa, on auttanut nauttimaan tästä arjesta sairaudenkin kanssa.

Mukavia syyspäiviä teille ja olisi kiva, kuulla sinusta, ja muistakin teratooma-perheistä.


lintu | 27.9.2006 klo 11:47:21