Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Rintasyöpä vasta todettu ja pelko sen levinneisyydestä

Minut leikattiin 16.11.2011. Kevät 2012 meni sytostaateissa ja kesällä olivat säteet 25 kertaa päivittäin 120 kmn päässä. Mutta niistä selviää. Eihän tosin ole muuta vaihtoehtoakaan kuin selvitä. Minulla on ollut kaikenlaisia hankaluuksia ja mielialakin on mennyt vuoristorataa. Olen ollut koko ajan tiheässä seurannassa, kun kaikkea on tosiaankin ollut. Ja nytkin odotan kutsua magneettikuvaukseen.

Minun neuvoni on se, että kysy ja kerro mietteitäsi. Kun menet lääkärille, tee lista kysymyksistäsi. Nyt alussa niitä on paljon. Minua kysymyksieni kanssa on kuunneltu prosessin joka vaiheessa ihan hyvin. Ehkä joskus hiukan tuskastuneena tai huvittuneena. Siitä ei pidä välittää. Ja soita onkologian polille, oirehoitajalle tai muuhun saamaasi numeroon, mietityttää sitten isompi tai pienempi asia. Kun kerran soitin, niin sanoin, että arvon tässä onko tämä nyt mitään soittamisen arvoista. Minulle sanottiin, että arpominen kuuluu heille ei minulle ja aina saa soittaa.

Jos sinulla on puoliso tai joku muu läheinen, ota hänet mukaan vastaanotoille. Kahdet korvat kuulevat paremmin kuin yhdet.
Ja läheisen tukikin on hyväksi. Tämän prosessin läpikäyminen vaatii rohkeutta kysyä ja vaatia vastauksia ja palveluja. Se ei ole aina helppoa. Mutta kun sinun itsesi on se kuitenkin tehtävä. Syöpä on julma tauti. Kummalista kyllä, kun prosessi alkaa, niin se jotenkin helpottaa. Minäkin odotin leikkausta kuukauden, mutta minulle sanottiin, ettei syöpä siinä ajassa ehdi levitä.

Voimia ja sisua. Niitä tarvitaan.

Tättärä
Tättärä | 14.3.2014 klo 21:05:25