Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: Robotista selvinnyt

Hyvää vappua vaan kaikille!

Kaupungilla poikettiin alkuillasta ja tässä sitä kotosalla nyt vaan paukkeita kuuntelee ja köllöttelee. Kuutisen viikkoa alkaa olla täynnä leikkauksesta ja nyt saa jo tehdä täyskuormittavaa liikuntaa tai työtä. Olenkin jo alkanut kevyesti lenkkeillä ja kuntosalilla vetää kevyempiä liikkeitä. Kumman voimattomaksi menee, kun ei viikkoihin kunnolla ole treenannut.

Sain patologin lausunnnon, jossa 3+3 Gleason päivittyi 3+4:ksi (4:ää 15 %). Toisaalta oli vain yksi muutaman millimetrin syöpäpesäke ja reunat puhtaat! Eli ilmeisesti pienellä riskillä tehty supersäästävä leikkaus kannatti. Sitten lausunnossa: perineuraalinen invaasio. Taas uusi termi selvitettäväksi! Eturauhasen sisällä on hermoja, joiden myötäisesti syövän arvellaan voivan levitä ulos normaalia helpommin. Joidenkin tutkimusten mukaan tämä invaasio ainakin biopsianäytteessä on yhteydessä heikompaan ennusteeseen, toisten tutkimusten mukaan taas sellaista yhteyttä ei ole. Ilmiö on yleinen ja sitä esiintyy monessa kymmenessä prosentissa ERS-tapauksia. No onneksi tuo syöpäni nyt ainakin oli kovin pieni. Jos tuosta koventuneesta Gleasonista haluaa jotain hyvää ajatella, niin ainakin on nyt selvää, että eturauhanen ainakin kannatti leikata pois, muuten (G 3+3) olisi kyllä asiaa kovasti miettinyt jälkikäteen ja leikkausta peilannut siitä aiheutuneisiin sivuvaikutuksiin.

Viimeisin pieni jännityksen aihe oli sitten tuo 6 vk PSA-tulos. Kävin onneksi niin kuin suuri todennäköisyys olikin: mittaamattomissa eli alle 0,05. Asiaani olen tietenkin nomogrammeista pähkäillyt ja 10-vuoden tautivapaa ennusteeni niiden mukaan on noin 93-96 % ja todennäköisyys kuolla tautiin sinä aikana noin 1 %. Olen tähän melko tyytyväinen. Kaikki on elämässä tietenkin suhteellista. Selvästi huonomminkin voisivat olla asiat. Nomogrammeissa ei kuitenkaan ole syötettävissä syövän pientä kokoa eikä perineuraali-invaasiota, jotka vaikuttavat tapauksessani päinvastasiin suuntiin.

Lievää virtsankarkailua esiintyy edelleeen eli vaippaa käytettävä päivin öin varmuuden vuoksi, mutta ne eivät kyllä paljoakaan kastu. Kegeleitä teen ohjeen mukaan ja mietin onkohan niistä hyötyä. Netissä kun jossain suositellaan tekemään jopa 100-200 rutistusta päivässä ja meillä taas 3 x 10. Ja meillä vieläpä pitämään vapaapäiviä, ettei sulkijalihas liikaa rasitu, heh! Jospa vaikka nostaisi lyijykynän 30 x päivässä ilmaan välillä vapaapäiviä pitäen, niin vahvistuisikohan käsivarsi? No, ehkä vertaus ei ole ihan paikallaan.

Seksiä olen kokeillut lääkkeiden voimalla ja havainnut aiempaa heikomman erektion, jolla olen nipin napin yhdyntään pystynyt. Olen tästä iloinen, koska asian voi olettaa vielä paranevan 1-2 vuotta ja tuskin ainakaan huononnusta enää tulee. Siemensyöksyä ei enää ole ja orgasmin tunne on ehkä aiempaa heikompi. Asia voi tietenkin muuttua, kun olotilaan tottuu. Olen myös popsinnut luontaistuotekaupan L-karnitiinia, joka ainakin yhden tutkimuksen mukaan tuossa potenssissa auttaisi. En ole asiasta ihan vakuuttunut kuitenkaan.

ERS-prosessi on kyllä henkisesti rassannut ja olen mm. nukkunut huonosti. Toivottavasti tämä paranee, kun pääsee taas paremmin liikkumaan. Joitakin liikkeitä vieläkin varoo, esimerkiksi vatsalihasten jännittelyä. Varsinaisia kipuja ei enää ole, mutta ehkä välillä jonkinlaista täyteläistä/ epämiellyttävää tunnetta entisen eturauhasen paikkeilla ja istuessa koettaa valita tarkoitukseen hyvin sopivan joko kunnolla pehmustetun tai ihan kovan tuolin. Annoin luvan johonkin tutkimukseen, jossa käyntieni yhteydessä otetaan pirusti veri- ja virtsanäytteitä. Niiden tuloksia en ole vielä saanut.

Toivon, että näistä kokemuksista on hyötyä kohtalotovereille, joilla tämä prosessi on vasta alkuvaiheeessa.
Watson | 30.4.2013 klo 22:48:34