Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: Robotista selvinnyt

Hyvää pääsiäistä vaan kaikille!

Kävin Peijaksessa joitakin päiviä sitten varjoainekuvauttamassa leikkaussauman. Tuo oli potilaan kannnalta helppo toimenpide ja onneksi sauma piti (tuo on asianlaita 7 vrk leikkauksesta kai noin 75% tapauksista). Kirurgian polilla sairaanhoitaja veti katetrin pois, hiukan sattui. Olin odottanut suuria ongelmia kusiventtiilin kanssa, mutta yllättävän hyvin tuntui pitävän alusta asti. Onnistuin polilla myös virtsaamaan ja pääsin kotiin. Katetrista eroon pääsy oli huomattava helpotus arkielämään ja helpottaa myös nukkumista. Vaippoja tosin on käytettävä ja pikkulirauksia vaippaan menee muutamia (ehkä 3-7) kertoja päivässä, mutta pahempaan olin varautunut. Parin kaljan juonnin jälkeen venttiilini ei myöskään erityisesti huonontunut. Erektiohermojen säästö helpottaa myös tätä venttiiliasiaa. Kegeleitä teen käsketysti. Peniksessa on myös sellaisia tuntemuksia, jotka mielestäni ennnustavat hyvää jatkoa ajatellen.

Pikkuhiljaa muutkin vaivat vähenevät. Kylkikipuja liikkeissä on vielä jonkin verran ja niiden vuoksi yskimistä, aivastelua ym. mielellään kyllä välttää viimeiseen asti. Istuminen kovalla tuolilla pitempään aiheuttaa vähän paineen tunnetta jalkoväliin, muuten tuolla leikkausalueella ei juuuri kipuja ole. Ulkona olen hiljalleen kävellyt, mutta täytyy olla tarkkana liukkaiden paikkojen kanssa. Äkillinen tasapainon menetys voisi olla paha leikkaushaavoille. Yksi leikkaushaavoista erittää vähän ja olen sitä suihkutellut ja vaihtanut sidettä. Kaiken kaikkiaan vointini on selvästi kohentunut muutaman päivän aikana. Vatsa toimii, anestesiaputkesta käheytynyt äänikin on palautunut. Jotenkin on lukemani ja kokemani perusteeella todennäköistä, että vointini tässä vaiheessa leikkauksen jälkeen on ehkä keskimääräistä parempi. Mielelläni selostan tätä kokemustani, josko siitä olisi tuleville leikattaville tai muillekin hyötyä. Tieto tässä elämäntilanteessa jotenkin helpottaa.
Watson | 30.3.2013 klo 15:10:21