Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: Robotista 2,5 kk

Onneksi olkoon JyrkiAP,

leikkaus ohi ja joku osa stressistä takana. Pahimmat ajat ovat nyt käsillä tuon katetrin kanssa ja parempaa vointia on luvassa. Patologiatiedon odottely (ainakin Helsingissä 6 vk) ensimmäiseen seurantakäyntiin asti on vähän kiduttelua, kun itse tieto valmistuisi muutamassa päivässä. Tsemppiä Jiholle myös; nuo leikkausta edeltävät päivät eivät olleet ainakaan itselleni herkkua, melkoista jännitystä piti.

Syöpäahdistukseni on melko lailla vähentynyt, ja luulen että se johtuu juuri noista todennäköisyyksien mietiskelyistä ja nomogrammien toljottelusta (joita jotkut ovat täällä tietenkin vastustaneet). Itse asiassa oloni on melkein levollisempi kuin aikoinaan nousevien PSA-arvojen kanssa tuskaillessa. Tietää, missä mennään.

Itse olen viime aikoina pähkäillyt lievää inkontinenssiani tai ainakin sen epäilyä. Alkujaankin tuo vaiva oli aika vähäinen ja pieniä lirahteluja tuli mm. pieraistessa, jossa jotuu hiukan löysäämään tuota pyllytulppaa ja samalla sitten lirahtaa toisestakin päästä... Onneksi olen oppinut nyt sosiaalisemmaksi pieraisijaksi ja tämä homma alkaa oolla taas hanskassa vanhaan hyvään malliin. Toinen paha tilannne venttiilin kanssa on istumasta (erityisesti johonkin hommaan keskittymisen jälkeen) ylös nouseminen. Lirahtelut ovat mulla vähentyneet, mutta vaippa on tuntunut kuitenkin vähän kostelta. Tippuuko siis jatkuvasti vähän? En oikein viitsi ainakaan töissä kokeilla ilman vaippaa, en ehkä kotonakaan. Vauvamaiselta tuntuisi. Hankin nettikaupasta miehekkäästi tarkkuusvaa'an ja mittailin Tena 2-vaipan painoa vuorokauden käytön jälkeen: tuollaisia 4-7 g painolisiä tuli. Voisiko olla hikeä? Asia meneekin mielenkiintoiseksi. Selvitän, että ihminen hikoilee noin 400 ml vuorokaudessa keskimääräisissä olosuhteissa ja vaippa-alue on noin 2% kehon pinta-alasta. Jos hikoilu oli keskimääräistä ja tasan iholle jakautuvaa, voisi hikeä tulla vaippa-alueelle noin 8 g/vrk. Varmaan tonne haaroväliin tulisi keskimääräistä enemmänkin. Paljonkohan imeytyisi vaippaan? Uskon olevani sellaisten kysymysten äärellä, joita ei voi kysyä lääkäriltä, papilta eikä poliisilta. Itse ne on selvitettävä. Kokeilen pienempää Tena 1-vaippaa. Tuleekin vain 3,3 g painoa lisää. Puoltaa hikiajatusta, koska painon lisäys on suhteessa vaipan pinta-alaan. Sitten laitan Tena 2:n takapuoleen. Vuorokauden kuluttua +4 g! Suurin osa tuosta painon lisästä etupuolella taitaa ollakin hikeä. Olen iloinen tästä salapoliisintyöstäni. Ilmoitan jo tässä vaiheessa näiden mittausten vastustajille, että hankin nimenomaan heitä varten vaakaan myös kalibrointipainon, vaikka se maksoikin vähän.

Viimeinen koe on sitten laboratorion ulkopuolella kesämökillä shortseissa ilman vaippaa. Lirahduksia ei tule moneen tuntiin, mutta illalla yksi pieni pian virtsaamassa käynnin jälkeeen. Valitettavasti vaaka jäi kotiin ja grammamäärä jäi epäselväksi. Mutta kuitenkin: inkontinenssi vaikuttaa kovin lievältä. Olen siitä asiasta ja mitä sen tiimoilta olen oppinut iloinen.



Watson | 9.6.2013 klo 21:04:58