Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Uusiutunut melanooma - onko kohtalotovereita?

Olen 43-vuotias naishenkilö ja minulta on leikattu 19 vuotta sitten melanooma vasemmasta nilkasta. Sen jälkeen tauti on ollut täysin oireeton. Jonkin aikaa sitten havaitsin tyrän tapaisen suuren kyhmyn vasemmassa reidessä (lääkärikin oletti tyräksi, kunnes tarkasteli lähemmin ja laittoi jatkotutkimuksiin). Kyhmystä otettiin paksuneulanäyte ja viime tiistaina sain vastauksen. Oletetaan, että kyseeessä on 19 vuoden takaisen melanooman etäispesäke???. Uskomattoman pitkä aika ilman oireita. Koko tämän ajan olen tutkinut luomiani, mutta muuta erityistä seurantaa ei ole ollut ja tunnen itseni tällä hetkellä täysin terveeksi. Kyhmyä ei ole poistettu, mutta sain lähetteen Syöpäpoliklinikalle hoitosuunnitelman tekemistä varten. Mielialat vaihtelevat toivon ja epätoivon välillä, mutta perheeni (13-vuotias tytär ja aviomies) takia yritän olla reipas. Töissä on kiireinen projekti meneillään ja tälläkin hetkellä teen etätöitä kotona - työ tuntuu olevan terapiaa tässäkin tilanteessa. Työkaverit lähettelevät kannustavia viestejä ja yritän säilyttää huumorintajuni, vaikka pelottaa niin pirusti.
Löytyykö kohtalotovereita ja miten pysyn henkisesti kasassa? En tunne henkilökohtaisesti ketään, jolla olisi uusiutunut melanooma, joten tunnen olevani aika yksin tilanteeni kanssa.
Voimia teille kaikille muillekin, joita ovat sairaudet koetelleet...tässä myllerryksessä tuli mieleeni vanha venäläinen sananlasku: Jos et juo, etkä polta - kuolet terveenä ;-). Tupakkaa olen polttanut satunnaisesti (baarireissuilla)ja juon silloin tällöin rentoutuakseni.
LOISTAVA TÄLLAINEN KESKUSTELUFOORUMI! Olen jo monta päivää kahlannut arkistoja läpi ja en tunne oloani niin yksinäiseksi sairauteni kanssa.
aek | 21.9.2006 klo 10:43:36