Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Kaulan imusolmukkeiden merkitys?

Hei!

Kävin pitkästä aikaa näillä sivuilla, ja huomasin kirjoituksesi. Hienoa, että olet selviytynyt leikkauksesta noin hyvin! Olen sinua paljon vanhempi, mutta minultakin löytyi kielisyöpä 1½ vuotta sitten. Imusolmukkeita poistettiin kaulalta 3 kpl. Minunkaan kasvaimeni ei ollut onneksi kovin iso, enkä myöskään tarvinnut sädehoitoa. Kaulan arvesta tuli aika paksu, koska haava jouduttiin avaamaan verenvuodon takia toiseen kertaan. Ollessani kotona toipilaana olivat kiristykset ja sidekudospatit kaulalla aikamoiset useamman kuukauden ajan, ja toinen suupuoli ei liikkunut ollenkaan. Puolen vuoden päästä patit olivat "sulaneet" ja kiristykset helpottaneet, ja suupieli alkoi olla normaali. Nyt 1½ vuoden jälkeen suu liikkuu kuten ennen. Hoitohenkilökunta valmistelikin minua siihen, että toipuminen vie ainakin vuoden. Kielen arvesta olen toki tietoinen, mutta eipä se pahemmin puhetta haittaa - mitä nyt joskus hiukan r:n ja s:n kohdalla. Vuoden kuluttua leikkauksesta kaula-arpea korjattiin ja "löystytettiin". Kontrollit ovat olleet 3 kuukauden välein, eikä uusia kasvaimia ole löytynyt. Uskon, että sinun toipumisesi jatkuu hyvin. Yritä olla valoisalla mielellä ja katsella toiveikkaasti tulevaisuuteen. Kohta on kevät ja mieliala varmasti ajan mittaan kohentuu!

Tsemppiä ja rohkaisevia terveisiä!
samassa veneessä | 6.1.2012 klo 16:39:34