Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Kaulan imusolmukkeiden merkitys?

Hei vaan,

Minua ei niin kovasti ennen leikkausta jännittänyt. Lähinnä ärsytti ajatus uudesta leikkauksesta. En ollut ottanut selville riskejä, eikä niitä minulle kerrottu. Kun heräsin leikkauksesta, ääneni oli pelkkää pihinää. Haavasta tuli kanyylin kautta nestettä kolmen päivän ajan pussiin, jota vaihdettiin tarpeen mukaan. Jalkeille pääsin leikkauksen jälkeisenä päivänä. Leikkausviiltoja olikin tehty kaksi, koska imusolmukkeet olivat niin pieniä ja niin laajalla alueella, ettei niitä oltu saatukaan aiempaa leikkausviiltoa suurentamalla poistettua. Olin leikkauksen jälkeen kaiken kukkuraksi viikon pari masentunut, joskin pääsin kolmessa päivässä kotiin parantumaan.

Pään kääntäminen oli pitkien haavojen vuoksi hankalaa ja kaulani oli hyvin turvoksissa joitakin viikkoja, nukuin korkealla tyynyllä pitkän aikaa. Lääkäreiden mielestä ääneni pitäisi tulla takaisin, koska äänihermooni ei oltu leikkauksessa koskettu. Selvisi, että toinen äänihuuleni oli halvaantunut ja sen pitäisi kuudessa kuukaudessa palautua. Kävin ääniterapiassa ja nyt nelisen kuukautta leikkauksen jälkeen ääneni tulee liki normaalisti ja pääsin palaamaan työelämään. Leikkausarpien kohdalla ja laajemmaltikin on yhä ja tulee jatkossakin olemaan alueita, joissa ei ole lainkaan tuntoa, aina leuan alareunaan ja korvalehteen saakka, mutta osittain löytyy myös alueita, jotka ovat yliherkkiä kosketukselle. Lääkäreiden mukaan kaulan arpien paraneminen kestää juuri niiden syvyyden ja pituuden vuoksi kauan. Näin jälkikäteen ajateltuna kaikki kääntyi parhain päin, joskin alku tuntui hyvin hankalalta. Paljon tsemppiä sinulle, uskon ja toivon, että kaikki menee kohdallasi hienosti!!
Tiivi | 28.12.2007 klo 13:27:25