Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Kaulan imusolmukkeiden merkitys?

Moi vaan!!
Oli pakko osallistua keskusteluun koska aihe on itellä kovin ajankohtainen.. Poikkean varmaan osin alkuperäisestä aiheesta ja keskusteluista.. Mulla on kielisyövän leikkauksesta nyt päivälleen viisi viikkoa ja kaulalta leikattiin myös imusolmuke.. Olin onnekas kun kasvain oli itsessään kohtalaisen pieni ja saatiin kokonaan leikattua pois.. imusolmuke oli puhdas.. Eikä tarvinnut edes sädettää.. Ikääni nähden sairaus on aika harvinainen kuulemma (26v.). Vaikka sain parhaat mahdolliset tulokset leikkauksen jälkeen, oli sitä edeltävä aika ihan järkyttävää kun ei tiennyt mistä on kysymys ja kuinka pitkälle on levinnyt.. Omalla kohdallani kaulan imusolmukkeen poisto meni tosi hyvin.. nyt jo hyvin parantunut haava vaikkakin osittain turvoksissa ja tunnoton.. Halusin vaan kirjoittaa jos jollain on se edessä, niin ei turhaan jännitä.. Se voi olla myös ihan pikkujuttu niinkuin omalla kohdallani vaikka joillain on valitettavasti huonomminkin onnistunut.. En pysty edes kuvittelemaan millaista on kun on tämä sama sairaus agressiivisemmassa muodossa kun nyt jo on oma maailma aika hyvin päässyt romahtamaan :( Kielen leikkaamisen kanssa ei käynytkään ilmeisesti ihan yhtä onnekkaasti.. Haava alkoi jo olemaan kohtalaisesti parantunut kunnes nyt n. viikko sitten arven reunaan tuli n.2-3cm pitkä palkomainen kohouma joka polttaa ja pistelee.. suun pohjassa samalla puolella on pieniä punaisia verisuonia joita ei toisella puolella ole.. Soitin eilen kirurgilleni ja sanoi sen olevan luultavimmin Keloidia.. Ensi viikolla pääsen kontrolliin näyttämään kieltäni.. Siihen asti täytyy vaan miettiä mistä mahtaa johtua.. Kasvaimen osalta neuvoi kuitenkin olemaan huoletta.. Viikko tuntuu melko pitkältä tän kielen kanssa kun ei ole edes päässyt näyttämään paikan päälle vaan puhelimessa annoin tuntomerkkejä.. Puhe oli melkoisen hyvääkin jo ennen tätä takapakkia.. Nyt s- ja r-kiejaimet tuottaa taas huomattavasti vaikeuksia :( Jokatapauksessa olen onnellinen siitä miten "helpolla" olen tästä päässyt kun miettii muita vaihtoehtoja.. Yhden tärkeän asian opin kun sairaalassa ollessani eräs hoitaja sanoi että hän on myös sairastanut syövän ja ei kannata säikähtää sairaalasta kotiin päästyä mahdollisesta masennuksesta.. Oon ollut kovin maassa ja mietin 24/7 uusiutumisen mahdollisuutta, miten olisi voinut käydä ja kaikkea siltä väliltä.. En pysty olemaan ajattelematta tätä asiaa kokoajan kun se on kuitenkin ollut iso osa elämää ja muutaman kuukauden ajan sisältänyt pelkästään samaa aihetta.. Olisin luullut että sairaalasta pois päästyä tulee suuri helpotus ja ilo kun oppii arvostamaan asioita erilailla.. Ehkä se vielä tulee ja ihan tosissaan arvostaa asioita ihan erilailla mutta tällä hetkellä vaan pelkää ja miettii kokoajan mahdollista uusiutumista ja kaikkea aiheeseen liittyvää.. Leikkauksesta on kuitenkin vielä niin vähän aikaa.. Yöt oon valvonut aika pitkälti, ainakin ekalta kolmelta viikolta.. Mutta eiköhän tämä tästä.. toivottavasti kirjoitukseni ei kuulosta kenenkään korvaan turhalta ruikutukselta kun oon päässyt kuitenkin niin "helpolla" tähän asti.. Ymmärrän täysin sen että asiat voisi olla monta kertaa huonomminkin ja toivon sydämestäni jaksamista kaikille sairastuneille ja paljon terveitä päiviä.. Kirjotin tämän lähinnä vastaukseksi imusolmukeleikkaukseen ja yleensäkin toivon että he joilla on vielä leikkaukset ja muut edessä, voin olla hyvänä ja kuitenkin lohduttavana esimerkkinä siitä miten tästä voi selvitä pienemmälläkin levinneisyydellä ym. Vaikka reilusti lähtikin aihe rönsyilemään :) Ja halusin myös sanoa niin kuin tämä hoitajanikin että "jälkimasennus" kuuluu asiaan.. Toki ei varmasti kaikilla tulekaan sellaista.. En olisi itellenikään koskaan uskonut koska normaalisti ennen sairastumistani olen aina ollut positiivinen ja iloinen, enkä helposti masentuvaa tyyppiä.. Täytyy vaan ajatella oikeesti positiivisesti loppuun asti :) tsemppiä kaikille joka tilanteeseen ja paljon voimia :)
lucky | 4.1.2012 klo 19:18:26