Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Saattohoito

Isä saattohoidossa, mitä tapahtuu seuraavaksi...Help!

Hei!

Isäni on 60v ja kuolemassa maksaan levinneeseen paksusuolen syöpään.
Hän asuu kaukana, mutta olemme yhteydessä ja tapaamme säännöllisesti...Ongelmana on se, että isä ei halua kertoa missä mennään ja myöskään hänen avovaimonsa ei kerro. Emme edes tiedä, jos hän joutunut sairaalaan (äkillisesti monia monia kertoja). Olen yrittänyt kunnioittaa isän tahtoa, tiedän, että hän haluaa välttää tunnekuohuja, haluaa säästää meitä ja tavallaan myös itseään...En kysele liikoja, en puhu kuolemasta, koetan ymmärtää rivien välistä tulevaa tietoa...päätellä oireista missä mennään...

Nyt mä kuitenkin kaipaan toisen mielipidettä, voinko vaatia, saanko vaatia tietoa ja sitä, että minulle ilmoitetaan, jos jotakin akuuttia tapahtuu...?En tietenkään mene paikan päälle, jos isä kieltää.

Ja toinen kysymys on tämä vaikein...kuinka paljon on aikaa, mitä taphtuu seuraavaksi? Hän on kuihtunut nopeasti, 2ssa kuukaudessa, kärsii kuumeilusta,unettomuudesta, hikasta, ihon kutinasta, kovista kivuista, ruokahaluttomuudesta, kuivumisesta, heikkoudesta, nesteen keräytymisestä jalkoihin, pahoinvoinnista...ts. miltei kaikista syövän loppuvaiheen oireista. Kipua hoidetaan kipupumpulla, joka on asetettu selkäytimeen.Lääkkeet on vähentyneet puoleen...Isä asuu kotona, liikkuu, mutta rullaattorilla, nukkuu paljon...

Olen päätellyt, että nyt ollaan menossa kohti terminaalivaihetta...mutta kuinka äkkiä? Mitä kokemuksia muilla on?Mitä tapahtuu seuraavaksi? Viekö kuivuminen,syömättömyys, elintoimintojen heikkeneminen suoraan vuodepotilaaksi vai onko suurempi vaara kuumeilusta tai maksan toiminnan lopullisesta romahtamisesta...??Ja jos isä ei anna tietoja, niin onko niin, että meille saattaa seuraavaksi tulla tieto isän kuolemasta? Jos en mene ovien karmit kaulassa tapaamaan lääkäriä.

Kertokaa kokemuksia!

Tyär
Tyär | 24.7.2011 klo 13:01:07