Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: näkeekö verikokeista jos syöpä levinnyt luustoon

Minulla kivut alkoivat kai pikkuhiljaa. Söin ensin pari kuuria luultuun flunssaan, koska kuumeilin horkkamaisesti ja CRP sekä senkka nousivat. Kun kuurit eivät auttaneet, vaan kuume ja kipuilu palasivat aina mutaman päivän sykleissä, poistettiin takahammas, kun epäiltiin, että siellä on joku tulehdusta ylläpitävä juttu. Reikä löytyi, muttei tulehdusta ja kuumeet ja kipuilut jatkuivat.
Eli ensin nousi aina horkkakuume 39 ja sitten sen laskettua parin päivän päästä tulivat alaselkä ja lonkka+jalkasäryt. Luulin sairastuneeni nivelreumaan vaikka jossain taka-alalla mielessäni oli luustoon leviäminen. Kun kivut hellittivät, alaselkään eli lannerankaan, jossa minulla sitten eniten oli metareita, jäi sellainen paineen tuntu. Ja se paineen tuntu sai minut miettimään luustometareita.

TK-lääkäri ei kuitenkaan kiirehtinyt jatkotutkimuksia, kaippa hän ajatteli, että kuume tekee aina luusto-ja nivelsärkyjä eikä pitänyt niitä hälyttävinä. Töissä olin aina korkeintaan viikon ja sitten taas saikulla viikon, kun en jaksanut kipujen ja kuumeen takia edes istuen opettaa.
Ratsastamaan en toki pystynyt ja tallitöitä tein pitkillä kantumilla välillä istuen sangon päällä.
Pikkuhiljaa, ehkä lokakuun lopun paikkeilla(rumpa alkoi elo-syyskuun vaihteessa)kävely alkoi olla vaikeaa ja yöllä en saanut enää nukuttua. Marraskuussa ollessani taas saikulla harjasin hiuksiani ja löysin niskasta kyhmyn. Menin tk-lääkärille ja hän sanoi sen olevan vaan normaali suurentunut imusolmuke, koska olin sairastellut koko syksyn. Kun tingoin ja itkin, laittoi lähetteen sisätaudeille jatkotutkimuksiin. Pääsin sinne 12.12 ja jo 14.12 diagnoosi oli selvä, maksa puhdas, luustossa laajalle levinnyt rintasyöpä. Passitus kotiin joulua laittamaan ja magneettivarmistus joulun jälkeen.
Niskassa oleva kyhmy poistettiin päiväkirurgisesti tammikuussa ja se oli myös rintasyöpää, samaa mitä löytyi aikoinaan ensimmäisessä leikkauksessa.
Mulla ei tuo markkeri ole koskaan noussut, joten sitä ei voida käyttää seurantamismenetelmänä. AFOS ja muut maksaverikokeet ovat ne, mitä seurataan.
On hyvä, että itse pitää huolen että asiat otetaan terveydenhuollossa tosissaan ja täytyy vaan vaatimalla vaatia, että kipujen syy otetaan selville.
Sitä en osaa sanoa, milloin luustokartassa näkyy, kun jotain on vialla. Mulle tehtiin 2003 sytoputken jälkeen luustokartta ja silloin kaikki oli sen mukaan hyvin ja puhdasta.
Huh olipas pitkä sepustus, sorry

Julia
julia | 1.8.2007 klo 19:50:47