Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: näkeekö verikokeista jos syöpä levinnyt luustoon


Viime vuonna loppukesästä minulla kipeytyi ensin selkä rintarangan kohdalta alaspäin. Magneettikuvassa löytyi metastaasit, joita ei vielä röntgenkuvassa näkynyt. Luustokartassa näkyi muutoksia selkärangassa, kylkiluissa ja toisessa istumaluussa. Parin kuukauden päästä murtui täysin yllättäen toisen reisiluun kaula metastaasin takia. Jouduttiin laittamaan osaproteesi. Keväällä todettiin uusia metastaaseja rintalastassa, kylkiluissa, selkärangassa, lantiossa, olkapäissä, jne. Metastasit ovat siis varsin laajalle levinneet. Luustossa ei ole toistaiseksi todettu reikiä. Luustokartasta lääkärit eivät osaa päätellä onko tilanne pahenemassa vai paranemassa. Nyt tilanne taitaa olla aika stabiili, koskapa olen jo useamman kuukauden selvinnyt samalla kipulääkityksellä.

Ennen leviämisen toteamista minulla olivat maksa-arvot koholla muun sairauden vuoksi. Siitä toivuttuani viime syksystä asti maksa-arvot ovat olleet hyvät, esim. ALAT n. 20. Vasta viime verikokeessa arvoissa kohoamista, mutta edelleenkin ns. normaalit. Syöpämarkkeri CA15-3 on ollut se, mitä minun kohdallani seurataan. Toteamisvaiheessa se oli n. 200. Keväällä arvo putosi alle sadan. Seuraavan kerran CA15-3 otetaan syyskuussa.

Vastauksena kysymykseesi, oman kokemuksen pohjalta sanoisi, että verikokeista näkee uusiutumisen, mutta vasta sitten, kun tauti on saanut jo kunnollisen jalasijan. Röntgenkuvatkin näyttävät tilanteen vasta sitten kun metastaasit ovat jo tuhonneet luuta.

Ainut, mistä itse näin jälkeen päin asiaa ajateltuna olisin voinut epäillä jonkin olevan pielessä, oli lisääntynyt väsymys ja outo kova kipu kyljessä ja selkärangassa. Minun kohdallani vasta magneettikuvaus osoitti sairauden leviämisen ja CA15-3 vahvisti sen johtuvan rintasyövästä.

Syöpäklinikalla kipujani ei haluttu tutkia, vaan omalla sekä työterveyshuollon kustannuksella selvitin kipujen syyn. Hoidot olen kyllä saanut, mutta niiden aloituksessa ei pidetty mitään kiirettä. Siksi syöpä pääsi leviämään joka paikkaan.

Talvio | 1.8.2007 klo 13:13:39