Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Saattohoito

Re: Rakas veljeni

hei,
vaikka veljesi nukkuukin nyt paljon niin juttele sinä silti hänelle. tiedän että isäni kuuli meidän puheitamme vaikka luulimme ettei hän olisi valveilla tai ettei hän enää olisi tajuissaan. ihmisen puhekyky voi mennä loppuvaiheessa joten se päivä voi tulla koska vaan kun ette enää saa selvää mitä hän sanoo. onhan sairaalapappi käynyt hänen luonansa? se voisi olla hyvin rauhoittavaa. kannattaa myös kysyä haluaako tavata papin yksin ja miettiä olisiko hyvä tavata pappi myös koko perheen voimin yhdessä.
torstaina tulee vuosi kun isäni kuoli adenokarsinomaan joka oli levinnyt sappeen ja maksaan ainakin. hän hiipui noin kahdessa viikossa ok-kuntoisesta saattohoitokuntoon kun jalat yks kaks pettivät alta. hoitokodissa oltiin 9 päivää ja siellä myös puhekyky meni. viimeiset päivät hän oli fyysisesti muualla mutta olen saanut ns. varmuden että hän kuuli puheeni.
varautukaa tuohon puhekyky-asiaan, se voi olla hyvinkin yllättävää. kysykää hoitohenkilökunnalta myös muista tuntomerkeistä että loppu lähenee. kysykää mitä tapahtuu (esim. fyysiset reaktiot) kun ihminen lähtee. olin isän vuoteen vieressä kun hän lähti ja kaikki mitä tapahtui oli minulle uutta tietoa. olisi ehkä ollut helpompaa jos olisin tiennyt näistä asioista valmiiksi.
me unohdimme kysyä isältä hautapaikasta ja -kivestä, samoin keitä kutsua hautajaisiin. en tiedä ovatko nämä asioita joita te voitte mitenkään käsitellä ääneen mutta ehkä joitain toiveita voisi käydä läpi?

voimia, lämmin halaus ja kauniita muistoja koko perheelle
saga | 1.9.2008 klo 16:46:47