Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Re: 16v ja syövänpelko

On ihan tavallista ja normaalia, että ihminen jossakin elämänsä vaiheessa ajattelee kuolemaa, mutta yleensä ne ajatukset tulevat vastaan vasta sitten, kun elämää on paljon jo takana tai kun jotakin todella ikävää on tapahtunut. Eihän mistään tällaisesta kuitenkaan ole Sinun kohdallasi nyt kysymys?

Nuoruuteen ja kasvamiseen liittyy paljon kaikenlaisia velvollisuuksia ja haasteita, eivätkä ne kaikki ole mieluisia. Itsenäistyminen ja omaksi itseksi tuleminen vaatii oman aikansa, ja siihen kuuluva epävarmuus verhoutuu usein pelkoihin tai epärealistisiin odotuksiin ja toiveisiin. Niiden välisessä ristipaineessa ei ole ihan helppoa elää.

Sinun selkeä tehtäväsi on oppia luottamaan omiin voimiisi, kykyysi itsenäistyä ja selviytyä, sillä keskittämällä huomiosi terveytesi tarkkailuun unohdat samalla elää. Sinulla voi olla keinoja hankkia esim. netistä kaikenlaista tietoa, mutta kaikki se ei ole olennaista eikä hyväksi sinun hyvinvointisi kannalta. Liika tiedon kerääminen vie Sinun ajatuksesi harhaan ja varastaa aikaa muulta joltakin tärkeältä.

Jotta murehtiminen saataisiin edes jotenkin järkeviin mittasuhteisiin, niin ehdotan Sinulle "huolipäiväkirjan" pitämästä. Kirjakaupasta saa sellaisia "5 vuoden päiväkirjoja", joissa on jokaiselle päivälle muutama rivi tapahtumien kirjaamiseen. Parhaiten kirja toimi niin, että ihan ensimmäiseksi annat itsellesi luvan elää, mutta sitten kun käyt nukkumaan, niin ihan muutamalla sanalla kirjaat tuntemuksesi ja olotilasi ylös päivän päätteeksi. Ja hyvin kun käy - niin kuin uskon myös käyvän - huomaat, että huonot tuntemuksesi vähentyvät ja olet alkanut elää huolehtimisen sijasta. Näin minulle kävi, silloin kun olin vasta toipumassa syövästä.

Olen ihan varma, että sinun oireillasi verikokeiden tulokset ovat luotettavat ja että ultraääni varsinkin kertoo, jos imusolmukkeissa on epäilyttävää elämää. Minulle on näitä tutkimuksia tehty vuosien aikana jo monta, ja olen saanut elää jo pitkään terveenä syövän jälkeen.

Turvallista ja rikasta elämää toivoo Sinulle karhuemo aka
Karhutar | 29.1.2014 klo 00:10:44