Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Nuoret syöpäpotilaat

Re: 2x munasarjasyöpä

Kiitos vastanneille ja tsemppaajille:) En ole uskaltautunut montaa kertaa tänne lukemaan tarinoita, sen jälkeen kun eräs kertoi omasta munasarjasyövästään, josta tuli krooninen... Pelko on liian suuri edes ajattelemaan, jos sellainen osuisi minun kohdalleni... Missä vaiheessa edes voisi syövän todeta krooniseksi? Kun se on uusiutunut 5. kerran?

Jatkoa tapahtuneelle:
Viimeisen hoidon jälkeen päätin uskaltautua sairasloman jälkeen töihin. Aloitin pikkuhiljaa keikkatyöllä, pari kertaa viikossa. Lähdin äidin kanssa kahdeksi viikoksi etelään, Kanarialle. Aivan loistavaa, suosittelen kaikille hoitojen jälkeen jos vain kunto kestää. Siellä ollessani huomasin tukkani kasvavan hurjaa vauhtia, mikä suuri ilon aihe, myös kaveripiirissä. Kohta sain laittaa jo ripsiväriäkin! :) Olin saanut "terveen paperit" ja tuntui, että aloittaisin elämäni uudelleen. Sain uuden työpaikan, vaikkakin kassaesimiehenä ruokakaupassa (ei mitään unelmahommaa, mutta ainakin sitä mitä osaan) ja muutin uuteen, pienempään asuntoon.

Ensimmäisen kontrollikäynnin jälkeen, hoitaja soitti ja kertoi CA 12-5 -arvon nousseen 33:een (jonka siis pitäis muistaakseni olla alle 25) ja kohdun ulkopuolelta otetusta huuhtelunäytteestä oli löytynyt jotain kasvavia soluja, mutta ei kuitenkaan mitään pahanlaatuista. Uusissa labroissa arvo oli noussut edelleen 54:ään ja nyt se oli korkein mitä se on koskaan ollut... En enää tiennyt miten suhtautua. Samaan aikaan v***utti suunnattomasti ja välillä en tuntenut yhtään mitään. Huomasin uuden piirteen itsessäni, välinpitämättömyys itseään kohtaan, aloitin tupakan polton uudestaan ja vedin sitä kuin korsteeni. En puhunut siitä juurikaan, en kertonut edes vanhemmilleni..

Jouduin vartalomagneettikuvauksiin ja parin päivän sisällä otettiin taas uusi huuhtelunäyte vatsasta. Magneettikuvauksissa ei ollut löytynyt mitään, vain nestettä, jota aina välillä sinne kertyy ja saattaa taas mennä ohi. Huuhtelunäytteestä ei ollut nyt löytynyt mitään ja CA12-5 arvo on kääntynyt laskuun, se oli siis 49. Päädyttiin, että syyskuussa olisi seuraava kontrolli, muita toimenpiteitä ei tarvitse tehdä.

Nyt siis olen jäänyt miettimään...
Voiko olla mahdollista, että arvo vain heilahtelee vaikka siellä ei ole mitään?
Onko huuhtelunäyte pätevä? Mitä jos juuri siinä kohtaa vatsassa ei ole mitään, mutta viiden sentin päässä olisi?
Jos siellä jotain olisi, merkkiarvo ei varmasti laskisi vaan nousisi?

Olen iloinen positiivisista uutisista, mutta en uskalla iloita liikaa, sillä pelkään että matto vedetään taas jalkojen alta. Yritän taas lopetella tupakointia, mikä tuntuu nyt vaikeammalta kuin hoitojen aikana, jolloin ei edes tehnyt sitä mieli. En todellakaan tiedä miten pitäisi suhtautua...
Ronja Ryövärintytär | 16.6.2009 klo 02:04:35