Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Sytostaattihoitojen sivuoireita

Hei! Ihan hyvää listaa ja kertoo siitä miten moninaisia sivuoireita sytot voivat aiheuttaa. Voisin itsekin ruksata allaolevasta luettelosta aika monta ja tehdä jopa lisäyksiä. Olen sinä mielessä onnellisessa tilanteessa että viimeinen "myrkytys" oli vime viikolla; triplanegatiivinen G3, säästävä leikkaus, kainalot olivat onneksi puhtaat, Taxotere ja CEF ja edessä siis sädehoito.

Mitä tulee noihin oireisiin niin lisään listaa seuraavilla:

haavaumat suussa
vuotavat silmät (ihan kuin itkisi koko ajan)
selkäsärky (ilman Neulasta)
turvotus
CES aikana joko pieni kuvotus jos vatsa pääsee yhtän tyhjäksi ja vatsan turvotus, jatkuva röyhtäily jne
väsymys

Varsinaista pahoinvointia ei lainkaan. Nyt on huomattava, kaikki te jotka vasta aloittelette hoitojanne, kaikki nämä vaivat eivät suinkaan tule kaikille ja mitä tuleekin, ei välttämättä samana päivänä ja/tai yhden hoidon aikana.

Näistä selviää kyllä ja samoin olen itsekin ollut pystyssä miltei koko ajan, vaikka lepäänkin tosi paljon ja väsähdän helposti. Jos koskee johonkin, otan lääkettä. Pahoinvointilääkettä otin kolme neljä päivää CEF jälkeen vaikka varsinaista pahoinvointia ei ollutkaan. Kerrasssan mahtava syöpähoitajani Helsingissä (Tarja) neuvoi näin ja se toimi.

Nukun ihan hirmu paljon ja uskon että se myös auttaa toipumista. Samoin tekisi varmasti liikunta mutta selkä ei valitettavasti vielä oikein jaksa. Kuvat on otettu (TT vartalo) ja selän kivut johtuvat kyllä sytosta.

Kolmen viikon syklistä puolet on ihan ok vaikka vaivoja on, ne ei ole elämää suurempia. Onneksi on sairaslomaa ja saa levätä. En todella jaksaisi töitä fyyysisesti enkä kestäisi sitä stressiä näissä olosuhteissa. Satu Hassi tosin lähti suoraan myrkytyksestä ministerin postia hoitamaan, siitä hatunnosto. Lieneekö ollut myrkky laimemampaa silloin yli kymmenen vuotta sitten, en tiedä. Hänen kirjaa aiheesta ei kannata lukea jos ei itse ole sairana töissä, tulee luuseri olo.

Vuotavat silmät kaljun, ei ripsiä, ei kulmia lisäksi kruunaa minulla koko ulkonäön. Eihän se satu, mutta hitto että se vaivaa ja kun muutenkin inhottaa näyttäytyä missään niin siten sitä näyttää vielä aina itkeneeltä tai krapulaiselta.

Tsemppiä paljon kaikille jotka hoitoputkensa alussa. Tämä aika meni yllättävän nopeasti kun tottui kotona oloon ja kehitti uuden päivärytmin. Lepo - kuin panisi pankkiin rahaa !
Kristensen | 7.4.2014 klo 18:08:55