Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: Milloin eturauhassyöpä katsotaan palanneeksi/hormoniresistantiksi?

Moikka Irja
Oletko tietoinen että mahdollinen eturauhasen liikakasvua estävä lääkitys puolittaa PSA arvon? Eli mikäli miehelläsi oli lääkitys päällä kun arvo 4,5 on mitattu niin todellinen lukema olisi ollut 10 tietämillä.
PSA sinänsä ei ole mikään yksiselitteinen mittari ja myöskin raja-arvoja pienemmillä PSA lukemilla on diagnosoitu ERS. Omakohtainen kokemukseni on, että PSA 3,5 riitti minulla indikaatioksi siitä että kaikki ei ole kunnossa. Minkäänlaisia oireita ei tauti minulle aiheuttanut. PSA:n perustasoni oli 2 pinnassa ja mitattu 5-vuoden välein 45-vuotiaasta alkaen. 60-vuotistarkastuksessa sitten lukema nousi 1/3 johon sitten pyynnöstäni reagoitiin. (Raja-arvo 4.0). Juuri ennen leikkausta viimeinen mitattu lukema oli sitten jo 3,9.
(jkarhun tarina löytyy tältä sivulta.)
Olen joulunalla 2009 leikattu ja sen koomin ei ole tautia näkynyt. Olenkin yrittänyt levittää kokemuspräistä sanomaa että 50:sen miehen tulisi selvittää PSA:n perustaso. Tällöin mahdollisiin muutoksiin voitaisiin reagoida ajoissa. Tiedän että lääkärikunta on kanssani erimieltä, oireetonta miestä on turha PSA testata, koska siita saattaa seurata turhaa huolta sekä mahdollinen "ylihoito" ja siitä seuraavat haitat, kuten potenssiongelmat, virtsankarkailu ym...
En ole myöskään kuullut että höyläys aiheuttaisi ERS'n "kiukustumisen" ja leviämisen. Diagnosoitiinko miehesi ERS, höyläyslastuista? vai erillisistä biopsioista?
Tsemppiä sinulle ja miehelesi
jukarhu | 20.5.2014 klo 00:20:29