Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Uusi ers-tapaus esittäytyy

Tervehdys!

Valitettavasti minäkin jouduin tähän ERS-herraseuraan.
Olen 63 v mies ja minulla on taustalla Crohnin tauti (n. 10v) jota on hoidettu esim atsatiopriinillä (Azamun/Imurel) ja parisen vuotta biologisilla lääkkeillä (Remicade) jota tiputettiin sairaalassa 8 viikon välein parin vuoden ajan, Remicade on lopetettu jo n. 3 v sitten, kun hoitovaste oli hyvä.

No asiaan, minulta otetaan 4 kk välein lääketurvaverikokeita ja päähäni pälkähti, että otetaanpa samalla tuo PSAkin, kun edellisestä PSAsta on vierähtänyt reilut 5 vuotta (silloin arvo oli ok, eli alle 2).
Koe otettiin 9.2.2015 ja tulos oli ikävä PSA 16,9 suh 12 ja v 2, terveyskeskuslääkäri passitti urologille jonka luona kävin 18.2.2015, hän totesi eturauhasen vasemmalla puolella kyhmyn.

Urologi päätti ottaa biopsianäytteet 4.3.2015 ja ultrassa hän totesi eturauhasen koon joka oli 41g ja maininta "kapseli erottuu kauttaaltaan".

Lausunto biopsioista tuli 23.3.2015 jossa todetaan "eturauhasen vasemmalla puolella on 21% GL4+3 eturauhassyöpää".
PAD:
1. “Prostate vasen Adenocarsinoma, Gleason score 7 (4+3) 15mm/70mm.”
2. “Prostate oikea No signs malignancy.”
Lausunto:
1. Vasemmalta biopsiamateriaalia tulee yht. 70 mm. Viiden biopsian alueella nähdään yht. 15 mm adenokarsinoomaa, missä valtakasvutyyppi on Gleason 4, mitä nähdään 80 %. Loput, 20 % on Gleason luokka 3. Mukana on hermoinvaasiota, ja myös syövän ulkopuolista high grade PIN-muutosta.
2. Oikealta biopsiamateriaalia tulee n. 35 mm, täällä ei nähdä mitään maligniin viittaavaa, ei tulehdusta. Strooma on tavanomaista.

Pahoittelen jos olen liiankin orjallisesti kirjannut noita lausuntoja, mutta olen näistä jutuista aikalailla pihalla.

Nyt on varattu aika urologille 1.4.2015, jossa pohditaan jatkohoitoa.

On tämä asioiden odottelu kyllä välillä huolestuttavaa ja raskastakin, jatkotutkimuksissa sitten selviää tietenkin asia tarkemmin.
Toki yritän pitää lippua korkealla, hiukan kuitenkin vaihtelevalla menestyksellä.

Kirjoitan taas lisää kunhan asia etenee.

Toivotan kaikille hyvää kevättä ja hyvää terveyttä!

petteri51 | 24.3.2015 klo 20:22:36