Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Isän mahasyöpä

Hei!
Isälläni on kenties mahasyöpä. Hän on vuodenvaihteesta asti ollut huonossa kunnossa - oksenteli verta, uloste oli tummaa (verta joukossa), jalat turvoksissa, maha kipeä jne... Hän juoksi erilaisissa tutkimuksissa, epäiltiin vatsahaavaa. Mahahaavaa ei silloin alkuvuodesta löytynyt ja ehdin jo huokaista helpotuksesta, mutta perjantaina isä kertoi että hänellä on kenties mahasyöpä. Tää on siis ollut ihan lääkärin sanoma juttu, ei pelkkää "netistä vähän luin itse"-juttua. Koepalat ja verikokeet on otettu, tuloksia odotellaan. Perjantaiksi on uusi lääkäriaika varattuna.
Mua pelottaa ihan superpaljon - iskä on ihminen joka ei halua huolestuttaa muita ja koska nyt tästä kertoi, epäilen että tauti todella on. Kertoessaan isä itki ja oli aika surkeana, samoin mä itse. Isä täytti juuri alle kk sitten 55v, itsellä tulee 20v lasiin elokuussa. Pelottaa, en halua luopua isästä. Isä mainitsi jo jotain elinajasta, joka olisi 3kuukautta, en sitten tiedä mistä tämä on tullut? Ollaan vasta muutama vuosi oltu läheisiä, ennen ei oltu oikein missään väleissä isän alkoholismin ja vanhempien avioeron takia. Mutta nyt ollaan läheisiä, soitellaan melkeinpä päivittäin jne.
En osaa itse toimia tilanteessa - kuinka tukea ja lohduttaa läheistä, kun on itsekin tosi peloissaan? Epätietoisuus painaa, joka hetki kun jään yksin, tuntuu että maailma romahtaa niskaan ja ajatukset juoksee päässä.

Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia mahasyövästä - miten asia eteni, miten hoidettiin, oireita, tuntemuksia, kaikkea! Olen ihan yksin asian kanssa.

-Marjo
mmarjo | 3.4.2013 klo 15:11:54