Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Isällä keuhkosyöpä

Huomenta taas kaikille.

Tara51: Olen pahoillani, että isälläsi on todettu pitkälle edennyt syöpä. Se on rankka tieto sulatella, varsinkin noin äkillisesti. Niin, inhottavinta tässä tilanteessa on se epävarmuus, joka voi kestää kauankin. Hyvä, että olet realisti ja henkisesti varautumassa pikkuhiljaa..

Ymmärrän myös suuttumuksesi siitä, että isääsi ei ehkä ole kunnolla tutkittu. Kyllä minusta pitäisi aina tutkia kunnolla, oli hoidettava minkä ikäinen tahansa eikä vaan olettaa jotain. Tämä suututtaa minua sekä yksityishenkilönä että vallankin hoitajana.

Hyvä, että sinäkin löysit tänne ja olet jo saanut jonkin verran tietoa.

Kyselit siitä, miten kohdata isäsi nyt syöpädiagnoosin jälkeen. Ihan normaalisti, jos vaan pystyt. Hyvä, että isäsi pystyy sinun ja äitisi kanssa puhumaan asioista ja tulevasta. Uskon kuitenkin, että kaikista tärkeintä isällesi tulee olemaan sinun läheinen läsnäolosi ja ihan tavallisten asioiden tekeminen sen puitteissa, miten hänen vointinsa sallii. Jokainen sairas haluaa viettää niin normaalia elämää kuin voi ja pystyy vointinsa puitteissa.

Se on myös hyvä, että sinä ja äitisi voitte tukea toisianne tässä raskaassa tilanteessa. Myös äitisi tarvitsee sinun tukeasi tosi paljon nyt. Niin kuin sanoin, niin omasta jaksamisesta kannattaa yrittää pitää huolta. Tehdä niitä normaaleita asioita, mitä muutenkin tekisit.

Mä tiedän itse, miten rankkaa se on, kun läheinen on kuolemansairas. Äitini sairaus viime vaiheessa kyllä eteni tosi nopeasti ja joka kerta, kun näin hänet, niin kunto oli huonontunut. Teki tiukkaa välillä itsellekin olla ihan normaalisti hänen seurassaaan. Isäsi muistaa ja arvostaa sen, että käyt hänen luonaan ja olet vaan läsnä.

Toivottavasti isäsi tosiaan saa riittävästi kivunhoitoa tavalla tai toisella. Siihenkin on monenlaisia eri tapoja riippuen siitä, onko isäsi kotona vai sairaalassa. Kotiin voi myös saada hoitajan käymään tarpeen vaatiessa. Saattohoidossa on tärkeintä kivunhoito ja perushoito ja se, että ihmisellä on perustarpeet kunnossa.

Oikein paljon voimia ja jaksamista sinulle ja kaikille muille vastaavassa tilanteessa oleville. Virtuaalihaleja myös lähetän....

Siipi maassa | 12.6.2012 klo 09:01:51