Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Polysytemia Veraan neuvoja

Hei,

Olen 40v. mies ja kuulin tänä vuonna sairastavani ko. sairautta. Toistaiseksi hoidoissa on pärjätty venesektiolla ja primaspanilla, mutta nyt ilmeisesti mietitään myös lääkehoitoa yhdeksi vaihtehdoksi.
Avovaimoni kuoli tänä keväänä pitkälle levinneeseen rintasyöpään, joten vuosi on ollut rankka. Kaiken tämän seurauksena mm. alkoholinkäyttöni ja tupakointini lisääntyi, enkä jaksanut huolehtia itsestäni kunnolla. Itse olen ajatellut, että oma sairaus puhkesi vaikeasta elämäntilanteestani johtuen. Haluaisin kuulla teiltä neuvoja, joilla on sama sairaus. Oletteko saaneet elämäntapamuutoksilla pysymään veriarvoja kurissa (tupakointini liittyy pelkästään alkoholin käyttöön). Voiko ruokavaliolla vaikuttaa veriarvoihin? Tiedän, että punaista lihaa ja verituotteita pitää välttää, mutta mitä muuta tulisi ottaa ruokavaliossa huomioon? Onko liikunta ollut veriarvojen kannalta hyväksi? Haluaisin laittaa elämäntapani kuntoon ja saada alkoholin käytön kuriin. Vähän pelottaa, kun läheinen ihminen kuoli vastikään syöpään ja nyt itsellä on jotain, mistä ei oikein tiedä mitään.
Olen kiitollinen kaikista neuvoista ja vinkeistä. Mukavaa joulunodotusta kaikille!
traveller | 17.12.2010 klo 16:12:33