Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: PV ja kutina

PV pysyy, muttei taida parantua kuten viili aikoinaan mainoksessa.

PV diagnoosista jo vähän yli 5 v, aluksi primaspania, venesektioita, nyt jo 1,5 v intronaa lisäksi. Trombosyytit olivat ennen intronaa lievässä nousussa koko ajan, mutta Hb ja leukosyytit aikalailla normaalissa tai vain hiukan yli viitearvojen (eikä niissä ollut selvää muutosta). Olo paheni diagnoosin jälkeen, mutta se taisi olla enemmän korvien välissä. Muuten olo on pysynyt samanlaisena. Töissä käyn normaalisti, väsymys on tainnut lisääntyä.

Veriarvot ovat lähes normalisoituneet intronan aikana, mutta se kutina. Siihen ei introna ole vaikuttanut ainakaan helpottavasti. Suihkun ja uinnin jälkeen hillitön kutina, jollei tee mitään. Onneksi olen löytänyt itselleni sopivan "hoidon": heti uinnin/suihkun/saunan jälkeen lämmin urheilukerrasto ja sen päälle vielä ohut fleece-kerrasto ja kutina jää. Suosittelen kokeilemaan. Toinen vinkki jonka sain kutinaan oli täysin päinvastainen: suihkun lopuksi mahdollisimman kylmää vettä ja sitten vielä jäähdyttelemään. Aluksi sekin toimi kohtalaisesti, mutta kyllä minusta lämmin fleece voittaa kylmän suihkun.

Kyllä itseänikin hieman nauratti, kun helteiden aikana menin saunaan ja heti perään sonnustauduin lämpökerrastoon, mutta eipä kutissut eikä toisaalta edes hiki noussut pintaan.

Nyt huolestuttaa, kun kutinaa alkaa tulla jo ilman mitään kiihoketta (vesi,kylmä) ja nukkumaanmenokin hieman pelottaa, mutta sängyssäkin fleece auttaa, vaikka vaimo on hieman eri mieltä... pahimpaan levottomuuteen olen kokeillut primaspania ja parasetamolia, kumpikin on helpottanut - ylimääräisen primaspanin otosta voi kyllä ensin neuvotella lääkärin kanssa. Itse käytän nykyään 500 mg parasetamolia.

Huomenna taas verikokeisiin...
t Ansu
ET57 | 14.8.2013 klo 22:55:55