Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Tupakoinnin lopettaminen

Re: Irti tupakasta... mutta miten?

Irti tupakasta on helppo sana,itse poltin 30 vuotta,kunnes
5.11.08 diagnoosi eturauhassyöpä pysäytti.
Tupakka sinänsä ei mielestäni aiheuta itse syöpää,oli syöpä missä muodossa tahansa,se altistaa sairastumiselle.
Oma diagnoosini oli melkoinen shokki elämässäni,on yhä,mutta sai aikaan "Narsistisen" reaktion suhteessani tupakointiin.
Lopetin tupakoinnin kyseisenä päivänä ja tiesin etukäteen että vieroitusoireet tulevat olemaan melkoiset,ne kestivät melko voimakkaina n.kuukauden verran,mutta samalla tukenani oli oma narsistinen suhtautuminen syöpääni ja kaaoottinen olotilani siitä,miten jatkossa menetellä.
Jos mietit nikotiinilaastaria/purukumia,ne voivat helpottaa vieroitusoireita,mutta!!!
Lopettaminen on asennekysymys,jos käytät vieroituksessa kyseisiä tuotteita,oletko todellakin varma että tahdot lopettaa?
Niiden käyttäminen on mielestäni kuin tasapainoilua ns.vaakakupin kanssa,olenko varma,enkö ole varma, tahdonko lopettaa.
Nikotiinia elimistössä joka tapauksessa niiden muodossa.
Lopettaminen tuntuu välillä helvetiltä,koska siitä on tullut todellakin tapa täyttää ns.tekemättömät tuokiot savulla.
Tee päätös ilman lääkkeitä,laastareita,purukumia ja katso miten pystyt asian kanssa elämään ja etenemään.
Asia tulee olemaan vaikea sinulle,läheisillesi,kaikille jotka ovat ympärilläsi ja varmasti vaistoavat oman tuskasi asian kanssa painiskelusta.

No yksi nyt on varmaa,jokainen lähtee 100% varmuudella tältä planeetalta,itse kauhistuin omaa tilannettani,50v.syöpä,mieliala heittelee edelleen laidasta laitaan.
Minne helkkariin se 30 vuotta on kadonnut elämästäni?
Mistä pirusta nuo rypyt ovat tulleet?
Joskus jopa täysin kaaoottisia päiviä,ns.tennarit eivät tahdo kulkea sinne minne niiden pitäisi.

Minun on helppo sanoa sinulle,että lopeta vain,yksinkertaisesti lopeta.
Siihen ei ole muuta keinoa,jos lopettelet pikku hiljaa vähentäen,tuskin onnistut.
Ota se lopettaminen henkilökohtaisena katastrofina,joka on kärsittävä kerralla,vei se sitten aikaa minkä vei.
Koita jaksaa...
Mikru | 31.1.2009 klo 20:51:22