Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Syöpä ja elämänkatsomus

Mitä voi sanoa?

Onko kukaan lukenut Hannu Raittilan ja Juhani Syrjän keskustelukirjeteosta "Mitä voi sanoa?"? Minä luin sen äskettäin ja jouduin samalla jonkinmoisen hämmennyksen valtaan.

Luultavasti hämmennykseni johtui osittain siitä, että keskustelukirjan kustantaja on kristillispohjainen Kirjapaja ja molemmat kirjoittajat ovat silti kutakuinkin ateisteja.

Kirjan aiheena on kuolema, ja sehän lienee monelle tällä palstalla liikkuvalle ajankohtainen asia.

Olen monesti ennenkin huomannut, että rehellinen puhe lohduttaa lukijaa siinäkin tapauksessa, että puheen sisällössä sinänsä ei paljon lohtua olisi. Myös Raittilan - Syrjän kirja lohdutti.

Silti olisi ollut vielä parempi, jos keskustelussa olisi ollut kolmantena osapuolena henkilö, jolla olisi ollut tuoda peliin kristillisyyden tuoma uskon ja toivon näkökulma. Toki Raittilan kotitausta toi mukaan kristillisiä elementtejä, mutta itse uskosta ei hänen kohdallaan näytä olevan paljoa jäljellä.

Toki ymmärrän, että kirjan ideana on rehellinen, älyllinen keskustelu, jossa osanottajat ymmärtävät toisiaan ja puhuvat samalla tasolla. Kuka tahansa raaamatunlauseiden taakse kätkeytyvä kaikkitietäjä olisi vienyt teokselta kaiken uskottavuuden ja sitä myötä myös sen lohdun, joka kirjalla oli tarjota.

Mutta siltikin. Ja lopuksi: tietääkö kukaan kirjaa, josta älyllistä rehellisyyttä arvostava. uskossaan heikko kristitty, jota kuolema kovasti kiinnostaa, saisi lohtua tai ainakin ajateltavaa?
Sanaton | 3.2.2008 klo 06:36:35