Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Sururyhmä

Re: Tukea 16-vuotiaalle tytölle jonka äiti sairastaa parantumatonta syöpää

Hei Lilyana!

Itse olen kokenut niin, että ihminen, joka käy minuun käsiksi suruni hetkellä tai muulloin, ei ole ystävyyteni arvoinen. Itselleni on käynyt niin, että vakavan elämäntilanteen myötä olen katsonut ystävyyksiäni ihan uusin silmin. Silloin kyllä kaikki tyhjänpäiväisyys kaikkoaa ihan pakostakin. Vaikeiden kriisien jälkeen ovat tapani muuttuneet. Oma ruukkuni on silloin mennyt säpäleiksi, liimautuessaan uudeksi ruukkuni on ollut uusi, aivan erilainen kuin entinen. Se vain ei enää miellytä kaikkia, mutta ongelma on ympäristön ei minun.

Olen kokenut samaa kuin Sinäkin, itku tulee pintaan mitä ihmeellisimmissä tilanteissa pidemmänkin ajan kuluttua kokemani kuoleman jälkeen. Tulee vain tilanne, missä jotakin minussa liikahtaa, tulee mieleen ja haikean itkuinen olo voimistuu. Bussimatka on itselleni monesti ollut todella vaikea, itken silloin tarvitsemani ajan ja sen jälkeen pääsen tyyntyneempänä jatkamaan matkaa.

Juhlapyhät, syntymäpäivät, kuolinpäivä, sairastumisen vaikeammaksi muuttumisen päivät yms meille elämän yhteiset päivät ovat itselleni olleet vaikeita. Mietin ja itken silloin itsekseni ihan kaikkea. Käyn haudalla itkemässä ja juttelemassa asioistani.

Olen selittänyt itselleni, että kaikki suremiseni muodot ovat oikeita. Kaikki kokemani tunteet, kielteisetkin kuuluvat osana suruun. Vähitellen elämä helpottuu, mutta omasta mielestäni suruaika on joka tapauksessa pitkä eikä tapahtuneen ole tarkoituskaan kaikota, vaan säilyä mielessä ja antaa vahvuutta elämääni. Kaikki kauniit yhteiset hetket antavat voimia vaikeimmalla hetkellä. Silläkin on oma aikansa, kun niitä pystyy muistelemaan.

Joulun tulo tuo monenlaiset haikeudet pintaan, mutta valot antavat kuitenkin voimia. Pian joulun jälkeen lähdemme kohti valoisampia aikoja, kevät koittaa ja antaa uuden heräämisen myötä voimia meille kaikille.

VOIMIA ELÄMÄÄSI LILYANA!
Kiikku | 1.12.2013 klo 09:51:28