Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Sururyhmä

Re: Miten tästä selviää? Eteenpäin on kai mentävä päivä ja hetki kerrallaan.

Minulle ainakin tuli melkein kolmen kuukauden kausi puolisoni kuoleman jälkeen, jolloin mikään ei liikahtanut, elimistönikin oli ihan jumissa, mikään asia ei itkettänyt.

Googlaten löysin SELMAn, oma-apuohjelman, minkä avulla voin käsitellä puolisoni sairastumisen ja kuoleman minulle aiheuttamaan kriisiä. Kun oli kulunut yli puoli vuotta puolisoni kuolemasta, aloin harkita SELMA-ohjelmaan mukaan menemistä. Aikaa kului kuitenkin 10-11 kuukautta ja hyvä asia, että kului, koska sen verran vaikeaa minulle on ollut asioiden pohtiminen nyt SELMAssa.

Oman kokemukseni perusteella haluan rohkaista jokaista oman sairastumisen, puolison sairastumisen, puolison kuoleman tai minkä tahansa muun vaikean elämäntilanteen kokenutta menemään SELMAan mukaan. Minusta kysymykset herättävät ja nostavat koetut asiat pintaan. Kysymyksiin vastaamisen avulla olen päässyt kirjoittamalla ja pohtimalla purkamaan vaikeita kokemuksiani. Itku tulee, kriisin vaiheet oireineen uusiutuvat, mutta pahanolon kauttahan niiden vaikeiden asioiden on minusta poistuttava. Mielestäni sitä kautta tulee helpotus, selkeytyminen - edes jonkinlainen, edes jossakin vaiheessa voin odottaa sitä...
Kiikku | 1.12.2013 klo 10:22:44