Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Saattohoito

Re: Äitini kuolema lähellä..

Hei

Minä asuin myös toisessa päässä Suomea, mutta tein etätöitä sieltä käsin. Sillä hetkellä minua ei se häirinnyt, että olin muutaman tunnin poissa äidin luota päivisin ja tein etätöitä. Olisin kyllä ottanut sairaslomaa loppuvaiheessa, mutta en halunnut jättää työnantajaa pulaan, kun he olivat järjestäneet niin, että sain tehdä kuukausien ajan etätöitä ja olla samaan aikaan omaishoitaja. Olin silloin kyllä todella väsynyt, että jälkikäteen ajatellen olisin ollut äidin luona enemmän läsnä, jos en olisi tehnyt töitä osanpäivää. Työn teko oli antoi tavallaan hengähdystauon tilanteesta, mutta toisaalta työstressi oli koko ajan kuvioissa äidin luona ollessani. Nukuin äidin kanssa samassa huoneessa, joten useimmat yöt olivat huonoja.

Kun olin äidin luona, aika pysähtyi ja oli vain se hetki. Minkäänlaista ongelmaa siitä kuin paljon aikaa oli jäljellä ei ollut. Ennemminkin siitä milloin lähteä sairaalaan ja siitä oliko lääkitys kohdallaan. Minun tietääkseni ja kokemuksien kautta kunto jossain vaiheessa romahtaa tosi huonoksi ja silloin ei ole paljon jäljellä. Jos haluaa voi kysellä lääkäreiltä merkkejä siitä milloin ollaan missäkin vaiheessa. Osa lääkäreistä sanoo vaan että ei voi tietää kuinka kauan on jäljellä, mutta varmasti löytyy sellainenkin joka kertoo hyvin tarkkaan vaiheet kuoleman lähestyessä. Niitä löytyy myös saattohoito-oppaasta jonkin verran. Myös hyvä hoitaja osaa niitä kertoa.
hanna1 | 7.5.2010 klo 12:05:19