Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Saattohoito

Re: Rakas puoliso saattohoidossa kotona

Kirjoittelin aikaisemmin kuulumisia muiden otsikoiden alle. Mieheni sairasti kolme vuotta ruokatorven syöpää. Viime vuoden lokakuussa lopetettiin sytostaatit tehottomana. Alussa suunniteltiin jopa leikkausta, mutta se peruuntui.

Nyt elokuun lopulla alkoivat kylkikivut ja kuvissa todettiin isot metastaasit maksassa ja toisessa keuhkossa. Sen jälkeen tauti eteni nopeasti ja mieheni kuoli kotona kainalooni 15.9. Meillä oli tukena ja apuna syöpäyhdistyksen kotisaattohoidosta hoitaja, joka mm. toimitti reseptit lääkäriltä meille, toi apuvälineitä ja vei taas niitä pois tarpeettomana sitä mukaa, kun mieheni kunto heikkeni. Hoito oli uskomattoman hyvää ja joustavaa ja hoitaja aivan ihana.

Ruokaa en edes yrittänyt tarjota viimeisinä päivinä, vaan hedelmämehut olivat ainoa mikä maistui. Kun lääkkeiden nieleminen vaikeutui, annoin kipulääkkeen nestemäisenä ruiskulla suuhun. Annosta nostettiin päivittäin. Lisänä oli kaksi vahvaa kipulaastaria.

Nyt on kaikki käytännön asiat hoidettu. Kävin vielä keskiviikkona pukemassa mieheni omiin vaatteisiinsa, kun laitoimme hänet arkkuun. Jäljelle jäi syvä rauha, hirvittävä väsymys ja tietysti ikävä. Olen ollut sairauslomalla elokuun lopusta lähtien ja menen töihin vasta 11.10. kun siunaustilaisuus on ohi. Väsymys tekee sen, että unohtelen asioita, joten kaikki pitää kirjoittaa muistiin ja loppuaika menee muistilappuja etsiessä.

Luulen, että suru on tulossa vasta, kun kaikki muu on hoidettu. Eilen olin pitkäaikaisen ystäväni hautajaissa ja jotenkin niin jähmettynyt, etten edes osannut itkeä. Meillä on vielä uurnanlasku toisella paikkakunnalla kaksi viikkoa siunaustilaisuuden jälkeen.

Voimia sinulle, lapsillesi ja läheisillesi! Elätte ainutlaatuista ja arvokasta aikaa, vaikka se jaksamista kysyykin.
käpy | 26.9.2010 klo 18:56:22