Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Saattohoito

kuoleman odotus kotona 24/h saattohoidossa iäkkään puolison kanssa

Imusolmukkeisiin levinnyt syöpä suolistossa ja vatsalaukussa aiheuttaa vaikeasti hallittavia tilanteita kotona.Ruoka ei enää maistu tai maistuu vain pahalta mutta silti rajuja "vatsan toimituksia" kotona tehdään,Tuloksena 3-4 t kestäväävaluvaa mustaa tervamaista massaa jonka tuloa potilas ei enää itse tunne.Olen lähiomaisena ja pitkään jo omaishoitajana olleena tosi järkyttynyt ja lopen uupunut itsekin hoitamaan näin sairasta puolisoa kotona.Syöpäklinikka lähetti hänet saattohoitokodin potilaaksi,mutta sinne häntä ei otettu sisään vaan kotihoitopotilaaksi joten minä itsekin sairas puoliso olen häntä nyt hoitanut kuukauden.Koti muuttui sairaalaksi pöydät vaippa,hoitoalustat,pesulappupinot,suojakäsineet, pesuvoiteet,hoitovoiteet, morfiinilääkkeet vatsan tyhjennyslääkkeet ym muut valtasivat tilat.Se mitä nyt olen joutunut kokemaan tuon vatsan tyhjennyksen kanssa on järkyttävää nähtävää omalta puolisolta,kun tuo bakteerimassa jota tulee paljon leviää joka paikkaan heikkokuntoisella potilaalla,ja usean kerran joudut vaihtamaan vaippaa juuri kun olet edelliset siivonnut ja potilaan puhdistanut.Saattohoitokoti on täynnä ja ensisijaisesti otetaan kuulemma lähellä kuolemaa olevat joiden kipuja ei kotona saada hallintaan ja yksinäiset.Mielestäni puoliso on lähellä kuolemaa myös,mutta vaikka olen pyytänyt minua ei ole kuunneltu,enkä ole saanut apua tarpeeksi näihin tilanteisiin kotona.Yksin en pysty häntä kääntelemään puhdistuksen aikana,sairaalassakin on kaksi näihin tilanteisiin,miksi minulta vaaditaan näin rankkaa suoritusta,vaikka olen voimiltani jo heikko itsekin,en jaksa yksin häntä vetää noilla hoitoliinoilla,Eivät ole ottaneet "kuuleviin korviinsakaan"minun todellista avun tarvettani.
75v | 1.9.2014 klo 10:08:10