Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Saattohoito

Äitini kuolema lähellä..

Hei palstalaiset!

Olen lukenut tätä palstaa pitkään ja vissiin kerran ennen kirjoittanut tänne.

Tilanteeni on se, että äitini 65 v on sairastanut kohtusyöpää v. 2007 asti. Hyvin aggressiivista sellaista. Viime viikonloppuna käydessäni kotona juttelin äitini kanssa vakavasti, kuolemasta yleensä ja hänen kuolemastaan. Olen nimittäin ammatiltani lähihoitaja vanhustyössä eli kohtaan näitä asioita päivittäin. Hän kertoi, että sytohoidot ovat nyt ohi ja jäljellä on enää oireenmukainen lääkitys. Hänellä se syöpä uusi v. 2008 ja viime syksystä lähtien kunto on mennyt alaspäin nopeasti. Hän on miettinyt kaiken valmiiksi hautajaisia myöten ja on sinut elämän ja kuoleman kanssa. Kotona on niin kauan, kun voi suihkussa käydä, mutta sen jälkeen viimeinen paikka on tk-sairaalan vuodeosasto.

Luopuminen on todella rankkaa enkä minäkään sitä haluaisi tehdä. Äitini ei syö juuri mitään, yskii ja hänellä on kipuja paljon. En muuta enää toivo kuin että hänen ei tarvitsisi kauan kärsiä ja että kuolema tulisi sitten nopeasti. Toivon niin sekä tyttärenä että hoitajana. Hän tietää, ettei hänellä ole paljon aikaa jäljellä. Ehkä viikkoja, korkeintaan kuukausia. Olen itkenyt kolme päivää ja antanut itselleni luvan surra äitini menetystä.