Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Saattohoito

Re: Äitini kuolema lähellä..

Huomenta kaikille.

Hyvä, että täällä on edelleenkin paljon keskustelua.

Huolehtija taas: Olen täysin samaa mieltä, että onneksi emme tiedä etukäteen omia ja läheistemme päivien määrää. Tavallaan se on hyvä, ja tavallaan erittäin raastavaa.

Olen pahoillani äitisi kunnon heikkenemisesta. Se on hyvin raskasta läheiselle seurata sivusta ja tilanteeseen liittyy monenlaisia tunteita. Avuttomuus, pelko, suuttumus, pettymys jne. On totta, että eutanasia ei ole Suomessa sallittu. Toisaalta sairas ja hänen läheisensä voivat päättää yhdessä lääkärin kanssa siitä, että tietyssä tilanteessa häntä ei enää elvytetä. Siita tulee merkinta aitisi papereihin. Niin, monet eivät luultavasti halua elää vuoteessa täysin muiden autettavissa, jos tilanne niin pitkälle menee ja jos mitään toivoa paranemisesta ei ole.

Sinulla oli paljon kysymyksiä. Ruumiinavausta ei tehdä silloin, kun kuolinsyy on jo tiedossa esim. pitkälle edennyt sairaus. Se tehdaan vain siina tapauksessa, etta kuolisyyta ei varmasti tiedeta.

Elämän loppuvaiheessa on tarjolla saattohoitoa, jota voi saada kotona, sairaalassa, saattohoitokodissa tai palvelukodisssa. Saattohoito tarkoittaa nimensä mukaisesti oireiden mukaista hoitoa ja mahdollisimman hyvää perushoitoa, vaikka varsinaiset ns. parantavat hoidot ovat jo ohi. Tämäkin päätös on hyvä tehdä yhdessä sairaan, läheisten ja hoitavan lääkärin kanssa. Hoitajat voivat kayda kotona tarpeen mukaan montakin kertaa paivassa, kaikki nama asiat ovat sovittavissa kotihoidon kanssa. Tama kaikki riippuu siita, missa maarin isasi osallistuisi aitisi hoitoon kotona. Ehka sinun kannattaisi jutella aitisi, isasi ja aitisi hoitavan laakarin kanssa siita, mita vaihtoehtoja teilla on. Mikali aitisi on esittanyt omia toiveita asiasta, niin niista olisi kertoa laakarille.

Multa katosi koneestani aakkoset, joten siksi teksti hieman outoa. Toivottavasti tama auttaa sinua selvittamaan miten haluatte jarjestaa aitisi hoidon jatkossa. Kirjottele tanne ihan rohkeasti, jos on kysyttavaa. Ma olen itse vanhustyon lahihoitaja, joten tiedan naista asioista aika paljon tyoni puolesta.

Jaksamista sinulle ja perheellesi.
Siipi maassa | 21.8.2010 klo 10:33:25