Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Saattohoito

Re: Äitini kuolema lähellä..

Hei
Sinulla on nyt todella raskasta ja kauheaa, että olet jo kerran joutunut käymään saman läpi. Minun äitini kuoli tammikuussa 2010 60-vuotiaana haimasyöpään.

Minulla ei mitään ihmeneuvoja ole sinulle antaa. Itse tilanteeseen et voi vaikuttaa, joten sinun täytyy yrittää ohjata kaikki muu tukiverkollesi ettei muista asioista tule lisästressiä. Vaikka kaupassakäynnistä lähtien. Niin että pystyt keskittymään vain äitiisi. Läsnäolo helpottaa teitä molempia. Mikään muu ei minua helpottanut. Järjestä niin että pystyt olemaan mahdollisimman paljon äitisi luona, mutta tarvitset myös lepoa.

Itse kuolematapahtuma ei minusta ollut mitenkään pelottava tai mikään mitä tarvitsee pelätä ettei siitä selviäisi. Tavallaan saatat olla jo käynyt pahimman läpi. Sitten kun kuolema tulee, tiedät että äitisi on hyvä olla ja sinä aloitat kaikki ne rituaalit(oletan että olet ev.lut.) mitä kuuluu. Sen jälkeen saat omassa tahdissa surra ja sopeutua. Ei ole enää pakko sopeutua jatkuvasti huononevaan tilanteeseen kuten äidin sairastaessa, vaan voi mennä omassa tahdissa. Minulla on päällimmäisinä ikävä ja tyhjyys, mutta ei mikään musertava olo. Yritän vaan ymmärtää mitä on tapahtunut ja miksi ja käydä läpi muistoja. Minusta tuntuu, että äiti on edelleen olemassa jossain.
hanna1 | 6.5.2010 klo 14:09:49