Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Saattohoito

Eutanasia omaisen näkökulmasta

En tiedä onko tämä oikea palsta ottaa esille nyt ajakohtaisena käytävää keskustelua eutanasiasta, mutta uskoisin, että monella syöpäpotilaiden läheisistä saattohoito herättää kysymyksiä eutanasian mahdollistamisen tarpeellisuudesta.

Oma isäni ei eutanasiaa itselleen toivonut, ainakaan hän ei sellaisesta vaihtoehdosta koskaan puhunut. Toisaalta parantumaton syöpä oli koko meideän perheelle valtava shokki eikä kenelläkään meistä ollut aavistustakaan tulemasta.

Saattohoidimme isäämme kotona eikä hän vaikuttanut kärsivän kovista kivuista. Isäni tila romahti tavallaan yllättäen ja hän oli sekava ja harhainen yli viikon. Kuolemaan liittyvä ahdistus oli käsinkosketeltavaa.

Rakkaan ihmisen hoitaminen kotona, kun siihen oli mahdollisuus, tuntui ja tuntuu edelleen täysin oikealta vaihtoehdolta. Terhokodin kotisairaanhoidon toiminta oli erinomaista.

Kuitenkin ajatus siitä, että joskus itse joutuisi vastaavaan avuttomaan tilaan toisten ihmisten armoille tuntuu kammottavalta. En haluaisi omien läheisten joutuvan seuraamaan vierestä kuolinkamppailuani.

Kaiken normaaliin kuolemaan liittyvän ikävän ja surun lisäksi meille omaisille jäi itse sairaudesta ja saattovaiheesta varsin ikävät muistot. Jos isäni olisi tiennyt, miten sairaus etenee, hän olisi saattanut valita toisin - ei pelkästään säästääkseen itseään kärsimykseltä, vaan suojellakseen lähimmäisiään.

Eutanasia ei siten ole ehkä yksin potilaan, vaan koko perheen kärsimyksen lievittämistä. Itse en haluaisi koskaan, että omat lapseni joutuisivat kokemaan sen, mitä olen itse joutunut näkemään.

Tiedän, ettei asiat ole koskaan näin mustavalkoisia ja aihe on rajanvetokysymysten ja uskonnollisten aspektiensa vuoksi äärimmäisen vaikea. Itse toivoisin, että minulla se vaihtoehto olisi, kun aika on.



marinna | 4.9.2012 klo 23:12:24