Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Saattohoito

Re: Taistelu on päättynyt

Äippä74,
olen lukenut viestisi miehesi sairaudesta ja kuolemasta useita kertoja. Olen pahoillani miehesi, sinun ja lastesi puolesta. Kohtalonne koskettaa minua ja tuntuu minusta raskaalta ja epäoikeudenmukaiselta.

Minun tupakoimaton 44-vuotias mieheni sairastaa keuhkosyöpää, joka on levittänyt useita etäispesäkkeitä aivoihin. Kuten sinunkin miehesi, hän oli hyväkuntoinen ja terve ennen kuin sairaus todettiin. Ensimmäinen yksittäinen etäispesäke aivoista ja varsinainen kasvain keuhkoista kyettiin poistamaan, mutta vain joitakin viikkoja keuhkoleikkauksen jälkeen hänellä todettiin uusia etäispesäkkeitä aivoissa. Sen jälkeen hänelle on ollut olemassa vain sairautta hidastavaa hoitoa. Mieheni on tällä hetkellä hyväkuntoinen, mutta kuoleman varjo kulkee vierellämme.

Olen etsinyt netistä tietoa siitä, mihin aivokasvainpotilaat kuolevat. Sinun kuvauksesi miehesi kuolemasta oli ensimmäinen löytämäni realistinen kuvaus siitä, mitä meilläkin on ehkä odotettavissa. Oli varmasti käsittämättömän raskasta seurata rakkaan ihmisen tuskaista kuolinkamppailua voimatta mitenkään auttaa.

Lukiessani kirjoituksiasi minusta on tuntunut, että kun kerran sinäkin selviät päivän kerrallaan eteenpäin, niin miksi minäkin en selviäisi. Kiitos, että kirjoitit ja jaoit väsymyksesi ja surusi meidän muiden kanssa.
Zatuska | 27.10.2010 klo 22:20:39