Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Saattohoito

Äidillä syöpä, joka ilmeisesti lähtenyt munasarjasta

79-vuotiaalta äidiltäni löydettiin syöpä viikkojen syömättömyyden ja oksentamisen jälkeen kesäkuussa -12. Äiti on aina ollut terve, ja häntä ei ikinä uskoisi ikäisekseen. Kesällä sitten leikattiin ilmeisesti useita kasvaimia vatsasta, ja tehtiin ohutsuoliavanne. Koskaan kukaan ei kertonut minulle osastolla äidin tilanteesta, ja tuntui ettei äiti itsekään ollut oikein varma siitä missä mennään tai ehkä ei vain sitten itsekin sokissa voinut tajuta mitä hänelle kerrottiin. Voi myös tietenkin olla, ettei halunnut minulle kaikkea kertoa. Äidin kertoman mukaan syöpä on ilmeisesti lähtöisin munasarjasta. En koskaan päässyt juttelemaan äidin lääkärin kanssa.

Äiti on nyt saanut ymmärtääkseni sytostaatihoitoa Naistenklinikalla. Monia sivuvaikutuksia on ollut, ja erityisesti ohutsuoliavanne on aiheuttanut valtavasti työtä ja harmia.
Eilen äitini joutui Meilahteen, koska vatsassa on pari erittävää haavaumaa, joista äiti ei minulle ollut kertonut mitään. Leikkaus on kuitenkin edessä tänään. Olen jutellut vasta hoitajan kanssa, joka ei taaskaan osannut kertoa mitään. Ainoastaan, että kannattaa soitella leikkauksen jälkeen, koska siinä selviää mikä tilanne on.
Onko jollain tietoa mistä mahtaa olla kysymys? Mistä tällaiset haavaumat voivat johtua, ja miten pahalta tilanne kuulostaa?

Epätietoisuus on pahinta läheisille. Toivoisin todella, että osastojen henkilökunta jakaisi tiedon potilaan tilanteesta potilaan nimeämille läheisille nykyistä paremmin.
satska | 14.12.2012 klo 15:00:52
  • Äidillä syöpä, joka ilmeisesti lähtenyt munasarjastasatska
    14.12.2012 klo 15:00