Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Saattohoito

Re: Äitini saattohoito

Huomenta Taikaviitta ja muut kohtalotoverit.

Minäkin olen todella pahoillani siitä, miten äitisi saattohoito hoidettiin ja että hän mahdollisesti kärsi kovista kivuista viimeisen vuorokauden aikana. Sitä on varmasti ollut tuskallista omaisena seurata.

Valitettavasti hoitajana on sanottava, että syöpäpotilaiden saattohoito ja yleensä saattohoidon taso vaihtelee hyvin paljon paikkakunnasta riippuen. Saattokoteja ei ole läheskään joka kunnassa ja periaatteessa saattohoito tulisi voida järjestää missä tahansa hoitopaikassa lääkärin, omaisten ja potilaan itsensä suostumuksella. Siis periaatteessa. Tiedän, että käytäntö ei todellakaan aina kohtaa tässä asiassa. Itse menetin oman äitini syövälle viime elokuussa. Myös hän oli viimeiset kaksi viikkoa sairaalassa saattohoidossa ja alussa myös kolmen hengen huoneessa. Viimeiset kolme päivää hän oli yhden hengen huoneessa.

Itse työskentelen vanhuspuolella, joten saattohoito on minulle osa päivätyötä. Niissä paikoissa, joissa itse olen ollut töissä keikkalaisena, on saattohoitoon kyllä panostettu. Jos on sellainen asukas osastolla, niin kuntoa tarkkaillaan ja yritetään mahdollisimman hyvin toteuttaa asukkaan ja omaisen toivomukset. Toki resurssipula, siis hoitajien liian vähäinen määrä suhteessa hoidettaviin, on iso ongelma. Se ei silti saisi olla mikään tekosyy jättää omaisen huolta huomioimatta. Jossain paikoissa saattohoitopotilas on valitettavasti useamman hengen huoneessa, jos hoitolaitos on vanhempi rakennus eli yhden hengen huoneita ei kaikille ole tarjolla. Se ei ole paras mahdollinen ratkaisu muiden asukkaiden kannalta.

Hyvä, että olit yhteydessä hoitohenkilökuntaan äitisi hoidon tiimoilta jälkikäteen. Toivottavasti se hieman rauhoitti mieltäsi. Mikäli asia kovasti vaivaa mieltäsi, niin siitä on kyllä mahdollista tehdä ilmoitus potilasasiamiehelle ja Valviralle.

Olen kyllä sitä mieltä sekä omaisena että hoitajana, että Suomeen pitäisi saada myös saattohoidon järjestämisestä kunnollinen laki. On todella ikävää, että hoidon taso vaihtelee niin paljon eri paikkakunnilla ja että saattohoitokoteja ei ole läheskään tarpeeksi.

Jaksamista ja voimia sinulle. :-)






Siipi maassa | 24.5.2011 klo 09:37:33