Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Saattohoito

Re: saattohoito , missä vaiheessa

Hei!
meillä oli äiti tällaisessa tilanteessa viime vuoden heinäkuussa.
äitillä todettiin keuhkosyöpä huhtikuussa 2009 ei ikinä ollut edes polttanut. ikää 89 v. ei hoidettu mitenkään oli jo sen verran paha ja ikä oli myös esteenä.äiti joutui sairaalaan 15.7 muutamaksi päiväksi. meidät pyydettiin lääkärikierrokselle heti maanantai aamuna
ja lääkäri kertoi siinä että laittaa saattohoitoon "paperit" heti.
me yllätyttiin kysyttiin äidin kunnosta ja mitenkä on elinaikaa.
siihen hän ei osannut sanoa mitään kuin vain että nyt olisi parasta laittaa paperit meneen ja kun paikka vapautuu niin sitten pääsee heti. jotenkin jäi sellainen epämääräinen olo. no äidin tila huononi ja hänet vietiin sinne parin viikon päästä. olimme veljeni ja minä lomalla juuri silloin. äiti oli siellä vajaan viikon. pari ensimmäistä päivää oltiin vain 12.00 - 21.00 sitten äidin tila huononi niin oltiin loppuaika kokonaan. kaikki tämä aika tästä tiedosta lähtien on vieläkin kuin usvaa. olen kuullut kun lääkärit on sanoneet että aikaa on ehkä tämän verran eihän sitä koskaan tiedä mihin asti päivät on määrätty. tiedän että jotkut ehtivät olemaan vain muutaman päivän siellä. eli ei tästä ajasta todellekaan tiedä.
mutta ei ole lääkäriltä oikein asiasta näin ilmoittaa keskustelematta . koska kyllä tämä luopuminen on muutenkin tarpeeksi raskasta. saattohoito kokonaisuudessaan herättää mielessäni ristiriitaisia tunteita. vie varmaankin aikansa käsitellä asia.
minä keskustelin asiasta paljon ja mulla oli työkaverin äiti samassa tilanteessa. meillä tämä sairausaika oli niin lyhyt ja äiti oli vain tuon viimeisen viikon "poissa" elämästä. sitä vain jotenkin meni päivä kerrallaan . se mistä voima tuli en tiedä.
olin jotenkin toipunut äidin kuolemasta ja nyt elokuun alussa menetin ystäväni kanssa syövälle vaikka se ollut tässä tilanteessa kuolin syy mutta osallisena kuitenkin
terveisin
ystävänsä menettänyt
ystävänsä menettänyt | 15.8.2010 klo 10:40:56