Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Saattohoito

Re: Äitini saattohoito

Kiitos kaikille hyvistä vastauksista.

Äitini viimeisen yön rauhattomuuteen liittyen olen ollut samaa mieltä että siinä saatoi olla jotain lähestyvään kuolemaan liittyvää. Äidillä oli siis tippa kiinni sekä happiviikset oloa helpottamaan. Hän yritti koko yön repiä niitä itse irti ja olenkin miettinyt että se saattoi olla jollain tavalla tapa yrittää päästä irti kaikesta mikä jatkaa kipua. Hän hoki myös jatkuvasti "nopeasti", "joko nyt", ja "äkkiä nyt" jotka saattoivat liittyä jotenkin lähtöön.

Kaikenkaikkiaan olen selvinnyt yllättävän hyvin kaikesta, ehkäpä asiassa on auttanut se että äidin lopullinen diagnoosi (pienisoluinen keuhkosyöpä) varmistui 2010 kesällä ja omalta osaltani surutyö alkoi jo tuolloin koska ennuste ko. diagnoosille on täysin lohduton => toivoa ei ole. Asiaa ei vaan tahdo ihan heti ymmärtää, koska äiti oli todella hyväkuntoinen tämänvuoden alkuun saakka. Mutta kaikenkaikkiaan tauti eteni täysin internetistä saamani informaation mukaan.

Syöpäpotilaiden yleisestä saattohoidosta tuli myös hyvä vastaus kirjoitukseeni. Kun perkasin tätä meidän tapausta vähän enemmän sairaalan ja lääkäreiden kanssa sain kuulla hämmästyttävän uutisen. Terhokoti on osoittanut halua tuoda oman palvelunsa myös meidän kaupunkiin, mutta kaupunkimme on torpedoinut mahdollisuuden ilmoittamalla, että eivät tule ostamaan palveluita siltä. Näinollen heillä ei ole edellytyksiä tulla tänne. Oman kokemukseni jälkeen voin todeta että tarvetta paremmalle saattohoidolle olisi ja toivon että lisää resursseja saataisiin rahapulasta huolimatta. Ainakin omat silmäni äitini tapaus avasi ja herätti katsomaan terveydenhuollon tarpeita hieman uudelta kantilta.
Taikaviitta | 2.6.2011 klo 20:24:28